ECPAT Sverige lanserar mobil-app för enklare rapportering av misstänkt barnsexturism

Fritidsresor ställer sig bakom den nya appen som är den första i sitt slag och gör det enklare för svenska medborgare att anmäla misstänkt barnsexturism oavsett var i världen man befinner sig.

ECPATs app finns att ladda ned helt gratis till smartphones och iPhone via App-store.

- Den nya, svenska appen från ECPAT är ett väldigt bra komplement till polisanmälan, som dock fortsatt prioriteras högst hos oss eftersom våra kunder kommer från hela Norden, säger Jim Hofverberg på Fritidsresors informationsavdelning.

- Appen är mycket bra, eftersom vi vet att en polisanmälan av misstankar ibland kan kännas krånglig eller inte helt rättfärdigat – men är likväl väldigt viktigt. En enda, liten observation kan vara just den ledtråd som polisen söker i sitt pusslande.

Fritidsresor kommer vid sidan av uppmaningen att polisanmäla misstankarna, även informera på webben om den nya appen från ECPAT Sverige.

- De flesta delar vår avsky mot barnsexhandel men vet inte hur de kan förhindra det. Vi vill öka medvetenheten bland turister och även få deras hjälp med att anmäla misstänkt barnsexhandel. Vi hoppas att det ska bli lika självklart att ladda ner och använda appen som att vaccinera sig inför resan, säger Helena Karlén som är generalsekreterare för ECPAT Sverige.

Förutom att anmäla misstänkt barnsexhandel via appen finns information om vilka researrangörer, banker, internetleverantörer och så vidare som tar aktiv ställning mot barnsexturism. Där kommer även finnas information om kampanjer samt möjlighet att bidra ekonomiskt till ECPATs verksamhet via SMS.

ECPAT Sverige har skapat appen och resebolagen Fritidsresor, Ving, Apollo, Solresor, Lotus Travel och Resfeber som alla redan tillämpar ECPATs uppförandekod mot barnsexturism rekommenderar sina kunder att använda den.

För mer information om appen:
Johanna Wester, ECPAT Sverige, tel: 08-611 99 34, johanna.wester@ecpat.se
Thomas Andersson, ECPAT Sverige, thomas.andersson@ecpat.se

För mer information om Fritidsresor:
Jim Hofverberg, Fritidsresor, tel: 08-599 950 50, jim.hofverberg@fritidsresor.se

För mer information om andra researrangörer som också ställer sig bakom den nya appen:
Åsa Johnsson, Apollo, tel: 08-673 86 03, asa.johnsson@apollo.se
Lars Bjärkerud, Lotus Travel, tel: 08-545 28 186, lars@lotustravel.se
Petra Nerde, Resfeber, tel: 08-505 78 743, petra.nerde@travelocitynordic.com
Pauline Berndtsson, Solresor, tel: 040-600 95 57, pauline.berndtsson@solresor.se
Magdalena Öhrn, Ving, tel: 08-555 13 095, e-post: magdalena.ohrn@ving.se
Marléne Wallberg, Svenska Resegruppen, tel 08-18 67 78 82, marlene.wallberg@etraveli.com

Fritidsresor är Sveriges största arrangör av charterresor med en marknadsandel på drygt 30 procent. Fritidsresor erbjuder charterresor, flyg, tågresor och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Thailand och Turkiet. Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, WonderCruises och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc med 30 miljoner kunder per år, cirka 50 000 anställda och resor från 27 länder.