Fritidsresor först med videobites i filmade releaser

Mediekonsumtionen ändrar sig snabbt: läsandet minskar till förmån för rörlig information, nyheter och underhållning. Följaktligen introducerar landets största researrangör nu filmade pressmeddelanden, videoreleaser. De skriftliga citaten kompletteras med filmade videobites.

Se exempel:

Fritidsresor har under många år satsat på eget, rörligt material: videos, webb-TV, kändisfilmer, informationsfilmer om allt från miljö till resmål och hotell.

Den tänkta målgruppen är allt från de traditionella broadcastingkanalerna som SvT och TV4 via  tabloidernas nyhetssändningar till Handelsbanken TV.

- Vi är kanske lite väl tidiga, men det är OK. Någon gång måste man testa någonting nytt och vi tror stenhårt på rörligt, säger Fritidsresors kommunikationsdirektör Lottie Knutson.

- Det är inte konstigare än att skicka ut ett skriftligt pressmeddelande med en nyhet och kommentarer kring dessa.
De första web-TV-klippen skickas ut  med denna release samt i samband med att Fritidsresor lanserar Burma som nytt resmål (se separat videorelease senare idag + länkar till webbklipp infogade nedan).

- Det säger ganska mycket att USA.s unga vuxna använder YouTube i stället för att googla när det vill kolla upp ett begrepp. Häromdagen berättade en ung kollega att hon stått vid en hästhage och diskuterat passgång. För henne var det fullständigt naturligt att hiva upp mobilen och slå in passgång på YouTube, inte via Wikipedia.
- På sikt ser vi möjligheter i att leverera korta filmade kommentarer, videobites, och klipp i videoformat till det ökande antal web-TV-kanaler som behöver material till sina sändningar.

Rörliga webb-TV kommentarer - Video Bites
Nedladdningsbara
För fri publicering

Ladda ned webb-sekvenserna via länkarna nedan.

Klippen innehåller en eller flera korta scener med kommentarer som fritt kan klippas in i rörligt nyhetsmaterial för webben.

Bifogat finns även korta, generella, rörliga sekvenser med övergångs-/täckbilder från resebutik, stränder etc.

Kommentarer kring varför Fritidsresor börjar med Video Bites:

Generella klipp:

Klippen endast för preview:

Mer information:
Lottie Knutson, kommunikationsdirektör, 08-720 73 86, 0706-45 24 64
Jim Hovferberg, pressinformatör, 08-720 72 78, 0739-888 47

I Sverige har bolagen inom Fritidsresegruppen med varumärkena FritidsresorTEMANazar och WonderCruises en total resegaranti ställd till Kammarkollegiet uppgående till 1 020 miljoner, vilket gör gruppen till den största aktören på den svenska resemarknaden med en marknadsandel på drygt 30 procent. Fritidsresor etablerades 1962 och erbjuder charterresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är KanarieöarnaThailand och Turkiet. Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, WonderCruises och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc med 30 miljoner kunder per år, cirka 50 000 anställda och resor från 27 länder.