Medelhavets gömda pärla ny destination hos TUI

Medelhavets gömda pärla ny destination hos TUI

Autentiskt, prisvärt, rik kultur, trendigt och vackert. Så kan TUIs nya destination, Albanien, sammanfattas. En kraftig ökning av solresor till Balkan under de senaste åren har lett till att TUI nu väljer att lansera ytterligare en ett resmål i östra medelhavet. Från och med sommaren 2020 kommer direktflyg att ta svenskar till stränderna längs med Durres Riviera längs Albaniens kust.

Albanien är destinationen som alla pratar om. Vi är glada att kunna erbjuda våra svenska gäster detta nya och spännande resmål. Albanien erbjuder fantastiska stränder och en uppsjö kulturella och natursköna upplevelser. Vi ser att våra resenärer efterfrågar nya och autentiska upplevelser, precis vad Albanien erbjuder. Säger Patrick Törn, försäljningschef på TUI.

Prisvärt och autentiskt

Endast tre cirka timmars flygtid från Stockholm finner vi Durres Riviera, känt bland resenärer som ”medelhavets gömda pärla” med anledning av dess fantastiska stränder, prisvärda hotell och Italien-inspirerade kök. Destinationen ”nyöppnades” för resenärer för ett par år sedan och med stora investeringar i nya hotell lockas ny såväl barnfamiljer som par hit under sommarmånaderna. Albanien förväntas bland annat locka resenärer som tidigare besökt Kroatien och Montenegro och som nu vill addera ytterligare ett land på sin ”balkan- bucketlist”.

Världsarv och kulturell smältdegel

Resenärer som besöker Durres kan välja från ett brett utbud av upplevelser. Med anledning av landets geografiska plats kan du som är här enkelt besöka grannländerna Kosovo, Nordmakedonien eller besöka någon av de vackra städerna som nås med bil eller båt. På UNESCOs världsarv finn staden Berat som erbjuder en unik insikt i Albaniens Historia där människor av olika folkslag och med olika religion samlevt under århundraden.

Fun Facts

-Julius Caesar brukade semestra i Durres
-”Xhiro” kallas den uråldriga albanska traditionen att gå på en kvällspromenad
- Albanien är ett av få länder där du inte hittar ett McDonalds