Över 4 000 medlemmar, 10 000 tips och bilder

300 000 unika besökare, 5 000 tips, 5 700 bilder och 32 kändisar med personliga resetips.

Det är resultatet för reslust.se, som på kort tid har lockat tusentals reseintresserade, aktiva medlemmar.

Om några veckor tar sajten nästa interaktivitetssteg.

Initiativtagaren, Lottie Knutson på Fritidsresor, tror att just bredden på sajten är en av förklaringarna till siffrorna:

- Vi fyllde reslust.se med 2000 insidertips innan lanseringen, sedan släpptes den till allmänhetens förfogande. Efter bara några timmar hade användarna gjort den till sin - tipsen strömmade in.

- Vi hör ofta att folk printar andras tips inför resan. Eller använder reslust.se i valet mellan olika resmål. Därmed har syftet uppnåtts: Att skapa en checkpunkt innan avresan, oavsett resform eller resmål.

Att reslust.se dessutom innehåller personliga restips från 32 av Sveriges mest namnkunniga och populära artister, programledare, författare, skådespelare och kockar skapar också värde.

Tusentals reseintresserade bjuder på personliga smultronställen, från Stockholms skärgård till franska bistroer i tunisiska Sousse.

- Det är fantastiskt att röra sig mellan norska malströmmar och bästa snorkelstället på Seychellerna.

Varje dag besöker 2 000 svenskar reslust.se. Sajten är helt gratis. Ingen registrering krävs för att läsa tips och titta på bilder. Medlemmar kommunicerar sinsemellan, får nyhetsbrev, kan lägga in tips och bilder samt får egna reseerbjudanden.

- Under 2009 blir det nya kändisar, tävlingar och erbjudanden för medlemmar, säger webbansvarige Albert Hager Bernats.

- Om några veckor bjuder vi in allmänheten i vår produktutveckling, då vi söker Blue Unique-hotell med en egen story inför sommaren 2010.

Långsiktigt ser Fritidsresor just nu på möjligheten kring rörligt filmmaterial, utvecklade grupper osv.

Fakta Reslust.se

20 april fanns 4 983 restips och 5 732 fotografier från medlemmar och anställda inom Fritidsresegruppen på Reslust.se.

Antalet medlemmar var 4 357.

För mer information:

Albert Hager Bernats, webbansvarig för reslust.se, tel:08-720 74 34, 0766-263328.

Pressjour utanför kontorstid: 08-599950 50.

_____________________________________________________________

Fritidsresor är Sveriges största researrangör med en marknadsandel på drygt 30 procent. Fritidsresor erbjuder paketresor med charterflyg, reguljärflyg och tåg, enskilda flygbiljetter och hotellbokningar. Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, MyPlanet och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc. TUI Travel Plc har 30 miljoner kunder per år, 48 000 anställda och erbjuder resor från 20 länder.