Populäraste hotellkonceptet uppdateras med hållbarhet och upplevelser i fokus

Populäraste hotellkonceptet uppdateras med hållbarhet och upplevelser i fokus

Blue Star är TUIs mest populära hotellkoncept med nästan trehundratusen nordiska besökare årligen. I sommar kommer konceptet att genomgå en rejäl uppdatering för att möta efterfrågan hos morgondagens resenärer, med upplevelser och hållbarhet i fokus. Ledorden för nya Blue Star, är njut, upplev och bidra. De cirka femtio hotellen är utspridda i tretton länder världen över och finns att boka såväl sommar som vinter.

Blue Star är det populäraste hotellkonceptet bland de nordiska resenärerna. Nästan trehundratusen nordiska resenärer bor varje år på något av Blue Star-hotellen i länder som Grekland och Mexiko. Inom kort kommer även nya hotell att presenteras. Nu börjar arbetet med en rejäl uppdatering, med den moderna resenären fokus.

Målet är att samtliga hotell ska vara miljö -eller hållbarhetscertifierade 2022, idag är siffran 80 procent. Energiförbrukningen från hotellvistelsen klimatkompenseras och just nu pågår ett initiativ med att ytterligare påskynda utfasningen av engångsplastartiklar. Det nya Blue Star är utformat för att skapa upplevelser tillsammans. Oavsett om det handlar om mer traditionella aktiviteter eller genom att bidra till lokalsamhället genom att exempelvis hjälpa till att städa stränder samt göra insatser för det lokala djur- och naturlivet. Allt bokas digitalt i TUI-appen och aktiviteterna är utformade för att utföras när det passar kunderna.

”Gemensamt för de flesta av våra resenärer är att de vill njuta och uppleva tillsammans med personer man tycker om. Därför kommer Blue Star fortsätta att skapa förutsättningar för det. Men i samband med uppdateringen valde vi att även lägga extra fokus på hållbarhet och upplevelser. Den som vill kan nu på olika sätt bidra till lokalsamhället, eller hjälpa till på stranden när sköldpaddsungar kläcks”, säger Patrick Törn, försäljningschef på TUI.

Lokalproducerad mat med vegetariska alternativ

I undersökningar svarar svenska resenärer att matupplevelsen är bland det viktigaste på resan. Dessutom är det ett område där det finns möjlighet att minska klimatpåverkan och samtidigt stötta lokala producenter och lokal kultur. På Blue Star jobbar man bland annat med att minska matsvinnet. En ambition är att i framtiden även koldioxid-märka all mat för att ge besökarna möjlighet att själva göra klimatsmartare val. Utöver det kommer det att satsas på att göra de vegetariska alternativen ännu godare

”Maten är en central del av semesterupplevelsen. På våra Blue Star-hotell ska maten vara god, spegla den lokala kulturen och vara klimatsmart. Att minska mängden mat som slängs är ett exempel på något som vi genast bestämde oss för att arbeta extra för. Dessutom ville vi jobba med lokala producenter och alltid erbjuda våra kunder goda vegetariska alternativ. Upplevelse och hållbarhet går hand i hand”, fortsätter Patrick Törn.