Nitritfri ekologisk bacon från Tulip nu Ä-märkt

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2019 08:00 CET

Ekologiskt, nitritfritt bacon från frigående utegrisar.

Tulips ekologiska bacon, fri från nitrit och E-nummer, har svarat mot en ökad efterfrågan hos landets konsumenter. Nu har den även blivit Äkta vara-märkt:

– Det hjälper konsumenter som vill ha livsmedel fria från tillsatser, säger Gabriella Lysell, marknadschef på Danish Crown Foods Sverige.

Tulips ekologiska bacon görs helt fri från nitrit* och E-nummer, och att många konsumenter efterfrågat detta visar inte minst den ökade försäljningen. Nu har baconet även fått Ä-märkning, vilket innebär att den är granskad och godkänd av den ideella konsumentföreningen Äkta vara. Äkta vara driver frågor om bättre matkvalitet och färre tillsatser.

– Vi är glada över att Äkta vara uppmärksammat vårt nitritfria ekologiska bacon, det underlättar för konsumenterna som letar efter livsmedel utan E-nummer. Vi har inte marknadsfört Tulips nitritfria ekologiska bacon men ändå säljer det väldigt bra, så vi ser ju konsumentbehovet, säger Gabriella Lysell.

– Vi brukar säga att mat ska få vara mat, och vi förespråkar mer traditionella konserveringsmetoder, som till exempel rökning och saltning, vilket ju stämmer bra överens i fallet med Tulips nitritfria ekologiska bacon, säger Björn Bernhardsson, verksamhetsledare Äkta vara.

Baconet från Tulips ekologiska grisar framställs helt utan tillsatser. De ekologiska grisarna i Danmark äter bara ekologiskt foder och går ute större delen av året.

Läs mer om Äkta vara på https://www.aktavara.org/

Tulips nitritfria ekologiska bacon 100 g kostar ca 18.10 SEK och säljs på Coop & ICA.

*Nitrit är ett mycket vanligt konserveringsmedel i många charkprodukter. Nitrit används bland annat för att förlänga hållbarheten och för att göra köttet rosa.

För mer information, kontakta:

Gabriella Lysell, marknadschef Danish Crown Foods, mobil: 0709–733205

Danish Crown ett modernt multinationellt livsmedelsföretag inom kött- och chark med försäljning i över 130 länder världen över. Danish Crown har fokus på smak, kvalitet och livsmedelssäkerhet, med en omsättning på ca 86 md och 21.000 anställda. Danish Crown Foods Sverige ingår i Danish Crown. Danish Crown Foods Sverige har en stark position I daglighandeln med varumärken såsom Tulip, GØL och i Foodservice-sektorn marknadsför vi bl.a Tulip Foodservice och GØL. Våra kunder är de stora dagligvarukedjorna, fastfoodkedjor, lunchrestauranger och storkök.

Kommentarer (0)

Kommentera