Nu tar Tekniska Verken första steget mot Sveriges billigaste fjärrvärme!

Som ett led i Tekniska Verkens ambition att erbjuda Sveriges billigaste fjärrvärme till Kirunaborna sänker nu Tekniska Verken fjärrvärmepriset med 2% från och med 1 januari 2016. Detta beslutades sista september på Tekniska Verkens styrelsemöte.

Efter ett antal år av systematiskt arbete med både ekonomi och verksamhet ges nu detta ekonomiska utrymme. Detta ska ses som ett steg i den gemensamma strategi som Tekniska Verken och LKAB antagit för värmeförsörjningen av Kiruna centralort. Den ska baseras på industriell restvärme och bidra till att fjärrvärme i Kiruna i framtiden blir Sveriges billigaste.

- Vi som ett kommunalägt bolag har ett uppdrag att leverera samhällsnytta, med ett lägre energipris bidrar vi till att Kiruna som samhälle blir ännu mer attraktivt för medborgare och näringsliv, säger Lars Törnman, styrelseordförande Tekniska Verken.

Drygt 90 procent av alla fastigheter och en tredjedel av Kirunas villor är anslutna till fjärrvärme.Fjärrvärme är en prisvärd, driftsäker och bekväm uppvärmningsform, samt att det är en klimatanpassad uppvärmningsform som tar vara på energi som annars skulle gå förlorad. Tekniska Verken omvandlar huvudsakligen avfall och flis till värme och el, men tar också till vara på spillvärme från industrin i vår kommun.

För mer information kontakta:

Lars Törnman, styrelseordförande. Tel: 070-699 85 20

• fjärrvärme

• Kiruna

Tekniska Verken är ett kommunägt företag som är lokaliserat 15 mil norr om polcirkeln, med ett verksamhetsområde som är 20 000 km2, från finska till norska gränsen. Vi levererar friskt dricksvatten, renar avloppsvatten och tar hand om våra gator, parker och gatubelysning. Vi snöröjer åtskilliga mil väg efter varje snöfall, hämtar avfall i hela Kiruna kommun och levererar fjärrvärme från våra lokala värmeverk dygnet runt, året runt. Vi levererar helt enkelt vardagsnytta till alla i Kiruna kommun.

Lars Törnman

Styrelseordförande 0706998520