Tjuvlyssnat.se är Sveriges största blogg - Twingly Report Sweden analyserar bloggvärlden

Humorbloggen Tjuvlyssnat.se är Sveriges största blogg. Det visar Twingly Report Sweden, som företaget Primelabs gjort genom att analysera hur bloggar länkar till varandra och vad de skriver om. På andra plats i undersökningen kommer utrikesminister Carl Bildts blogg. Undersökningen kan också avliva en del myter om den svenska bloggvärlden. Det svenska företaget Primelabs, som är mest känt för bloggsökmotorn Twingly, publicerar nu den första stora rapporten om den svenska bloggvärlden. Dels har Primelabs mätt vilka bloggar som är störst inom flera ämnesområden, och dels har företaget undersökt vad den svenska bloggvärlden skriver om under årets första fyra månader. Totalt har nära en miljon blogginlägg analyserats. - En av de överraskande slutsatser man kan dra av undersökningen är vilken otrolig uppmärksamhet Carl Bildt fått för sin blogg även från bloggarna, säger Martin Källström. Det visar sig också att Bildt är den minister som får mest uppmärksamhet i bloggvärlden, till och med mer än statsminister Fredrik Reinfeldt. - Bloggar har på kort tid blivit ett viktigt medium med inflytande över bland annat det politiska livet, säger Martin Källström. Samtidigt saknas det kunskap om bloggvärlden. Eftersom vi i vår sökmotor Twingly har data över hur bloggar länkar och vad de skriver om så tror vi att vi kan hjälpa till att belysa bloggvärlden på ett intressant sätt. För att få fram vilka bloggar som är störst i bloggvärlden har Twingly Report Sweden analyserat alla länkar i blogginläggen. De bloggar som det länkas mest till rankas också högst i listorna. I kategorin politikerbloggar är Carl Bildts blogg Alla dessa dagar, carlbildt.wordpress.com, den största under våren. Hans blogg hamnar också på andra plats totalt i undersökningen. Bland Mode- och inredningsbloggar är Estelles blogg, estelles.blogg.se, den som det länkats till mest. I kategorin Nöje, kultur och vardagsbetraktelser hamnar Sveriges största blogg Tjuvlyssnat.se överst. I kategorin om medier, reklam och bloggosfären är bloggen Beta Alfa, betaalfa.polymono.net störst. I kategorin Livsstil är matbloggen Matälskaren, matälskaren.blogspot.com den största bloggen. Andra slutsatser av undersökningen är att sex inte alls är ett vanligt ämne i bloggvärlden och att det inte verkar som om bloggare i någon större utsträckning sitter och skriver på arbetstid. Dessutom avslöjar undersökningen att svenska bloggare älskar våren, livet och mat men hatar begravningar, snö och skolan. Läs hela rapporten med alla listorna över de största bloggarna och om vad bloggarna skriver om på: www.primelabs.se/twingly Kontakt Martin Källström, VD, Tel: 0733-62 86 54 E-post: martin.kallstrom@primelabs.se Presskontakt: Matti Palm Tel: 0706-69 98 01 E-post: matti.palm@primelabs.se Om Primelabs Primelabs AB är ett IT-företag med kontor i Linköping och Stockholm. Våra kunder är europeiska företag med verksamhet på Internet. Vi utför konsultuppdrag och produktutveckling inom sociala medier. Primelabs startades våren 2006 av de fyra nuvarande ägarna. Vår första produkt är sökmotorn Twingly som introducerades på marknaden under hösten 2006. Bland våra kunder finns bland annat Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Sunday Times i Sydafrika och Helsingin Sanomat i Finland. Twingly är en plattform som kommer att ligga till grund för en rad tjänster som kretsar kring bloggosfären.