Utvecklingsprojekt gav uppdrag direkt

Utvecklingsprojekt gav uppdrag direkt

Källa: Cad walk/Derome

Det nya byggsystemet som nu testas i Malmö, började som ett utvecklingsprojekt där Tyréns fick ansvar för att utveckla en teknisk träplattform för flervåningshus. Det nya byggsystemet ger flera vinster - läs rapporten om plattformen och det första byggprojektet kvarteret Skonaren i Västra hamnen.

Patrik Jensen på Tyréns är en av kreatörerna bakom träplattformen och uppdragsansvarig för produktionshandlingarna i det pågående byggprojektet. Han menar att konfigureringsprocessen har gått över förväntan och det finns en god potential att ta detta lyckade koncept vidare:

- Att separera information och göra nödvändig information tillgänglig för rätt personer i rätt skede är en nyckel för att minimera informationshantering i byggbranschen. Min förhoppning är att vi strukturerat ska återkoppla till det byggda projektet och lyckas med kunskapsåterföringen utifrån arkitekternas syn på anpassningsmöjlighet, produktionsaspekter på fabrik samt montage på byggarbetsplatsen.

Byggsystemet är öppet och tillgängligt för alla i branschen och kan användas i vilket byggprojekt som helst. Det kan ge ett oändligt antal olika sorters byggnader som alla har ett gemensamt teknikinnehåll. Träplattformen har utvecklats av Tyréns i samarbete med Derome. Det började som ett utvecklingsprojekt för stiftelsen ”Centrum för byggande och boende med trä” (CBBT) som snabbt ledde till konkreta uppdrag. Tyréns gick in i samarbetet med en samlad styrka av experter inom brand, akustik, konstruktion, energi och fukt.

För Veidekke som är den första byggherren som testar systemet innebär det konkret att det tillåter olika installationslösningar, ger möjlighet till ljudklass B och att fukt och brandproblematik är noga genomtänkt. För kvarteret Skonaren räknar man med flera vinster och kostnadsbesparingar. Nya konstruktionsprinciper, kombinerat med träregelväggar och träbjälklag kommer att ge ett miljöeffektivt byggsystem. Byggelementen tillverkas av Deromegruppens A-Husfabrik och levereras klara att monteras.

Se rapporten ”Träplattformen – en plattform för industriellt träbyggande” under Relaterade dokument.

Se hemsidan www.traplattform.se

Se artikel i Byggindustrin ”Leantänkande när träbyggsystem testas i Malmö”