Förnybar energi: Tysk och svensk energi- och byggsektor möts i Stockholm

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2013 09:35 CET

Tyska företag har fått upp ögonen för det ökade intresset inom svensk byggbransch för små energiproducerande anläggningar i byggnader. Den 26 november 2013 arrangerar Tysk-Svenska Handelskammaren därför ett mötesforum mellan svensk bygg- och energisektor och tyska företag inom förnybar energi.

På detta mötesforum kommer experter och teknikleverantörer från tysk energi- och byggbransch att förmedla den senaste utvecklingen i Tyskland inom för förnybar energi i byggnader. I fokus står framför allt mikroproduktion. Bland leverantörerna finns den världsledande utvecklaren av växelriktare för solceller, SMA Solar Technology. Deltar gör också en producent av batterier för sol- och vindel samt ett IT-konsultföretag som utvecklar kylsystem för datacentraler (geocooling).

-Vi ser särskilt ett ökat intresse i Sverige för all teknik kring solenergi samt smarta anläggningar och kombinationssystem, säger Verena Adamheit, energiexpert på Tysk-Svenska Handelskammaren.

Bland talarna finns:

• Barbara Kaiser, Tyska branschförbundet för Hus-, Energi- och Miljöteknik: "Framework, conditions and current situation for Renewable Energy in Buildings“
  • Dietrich Schmidt, Fraunhofer-Institut för byggnadsfysik: "Technology mix within Renewable Energy in buildings: future scenarios"
  • Pontus Löfstrand, representant för 100% förnybart:  "Renewable energy in Buildings in Sweden (technologies, business opportunities etc.)".

Dessutom deltar representanter från de tyska teknikföretagen är SMA Solar Technology , DELTA Plus Datensysteme geoENERGIE Konzept, Prozeda, Sunset Energietechnik och Multiwatt Energiesysteme.

Seminariet för förnybar energi i byggnader äger rum den 26 november 2013, kl. 9-14, hos Tysk-Svenska Handelskammaren i Stockholm på Valhallavägen 185. Lunch ingår.

För mer information:

www.handelskammer.se/fornybar-energi. Här finner du alla talare och medverkande företag, samt program och anmälningslänk.

Välkommen!

Kommentarer (0)