Yrkesutbildningsplatser lediga inom de flesta yrken i Tyskland

I Tyskland är situationen omvänd den i Sverige när det gäller ungdomsarbetslösheten. Efterfrågan på lärlingar till yrkesutbildningarna är stor från företagen. De tyska industri- och handelskamrarna, IHK, som sköter yrkessutbildningarna, har hittills i år fått in 190492 nya lärlingsavtal, 2 procent fler än föregående år.

För västra Tyskland innebär det en ökning med 1,9 procent och för östra Tyskland 2,6 procent. Hans-Heinrich Driftmann, ordförande för tyska industri- och handelskammarorganisationen, kommenterar utvecklingen:

-Företagen agerar preventivt. Runt 50 procent av de nya avtalen brukar tecknas  före slutet på juni månad. På grund av bristen på kvalificerade sökanden har företagen förmodligen varit ute i god tid med att skriva under lärlingsavtal i år.

Under första halvåret ökade antalet utbildningsplatser med sammanlagt 10500 platser.

- Det finns utbildningsplatser kvar inom de flesta yrken, säger Driftmann. 30000 av alla platser går att hitta via den nya gemensamma portalen www.ihk-lehrstellenboerse.de. Framförallt sökanden till restaurang- och hotellbranschen samt  detaljhandeln är efterfrågande men även inom IT och administration.

Tysk-Svenska Handelskammarens takorganisation DIHK med de regionala handelskamrarna IHK ansvarar för yrkesutbildningsplatserna i Tyskland.

• yrkesutbildning
  • ungdomar