Att resa med funktionshinder, en dag om turism utan hinder – DZT bjuder in till temadag på ITB Berlin 2014

Fiske i Fränkisches Seenland (Bayern). FOTO: Hans-Dieter Niederpüm/Tourismusverband Fränkisches Seenland

Den 7 mars 2014 bjuder Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) in till en dag om tillgänglig turism. Kongressen äger rum för tredje året i rad på den internationella turistmässan ITB Berlin och arrangeras i år för första gången av DZT. Temat ska uppmärksamma beslutsfattare inom turism och politik om ekonomiska potential i ökande turisterbjudanden som vänder sig till resenärer med funktionshinder eller funktionsnedsättning.

Evenemanget stöds av DZT:s partner Nationale Koordinationsstelle Tourismus für Alle e. V. (NatKo), AG Barrierefreie Reiseziele in Deutschland liksom Länderarbeitskreis Tourismus für Alle, organisationer som arbetar för allas lika rätt att kunna resa.

I år ligger tyngdpunkten på de utmaningar som de demografiska förändringarna medför och vid att ta fram erbjudanden för turister med funktionshinder, funktionsnedsättning och särskilda behov av tillgänglighet. Föredragshållare från turistorganisationer från olika delstater, representanter för olika tjänsteleverantörer som vänder sig till aktuell målgrupp och arbetsgrupper som bildats kring tillgänglig turism informerar om exempel ur praktiken, om trender inom deras respektive områden och bjuder in intresserade till spännande podiumsdiskussioner.

– Tillsammans med våra samarbetspartners är det vår målsättning att utveckla och marknadsföra pålitliga och kvalitetssäkrade produkter på hela den produktpalett som ryms inom rese- och servicenäringen. För DZT är det som ett led i detta särskilt viktigt att lyfta fram tillgängligheten som en central aspekt av varumärket Tyskland i sin internationella kommunikation, förklarar Petra Hedorfer, styrelseordförande i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).

Bara i Europa lever idag runt 50 miljoner människor med funktionshinder och funktionsnedsättningar, därtill kommer nästan 90 miljoner människor på över 65 år. Detta visar på vikten av att representanter från politik, forskning, ekonomi och funktionshindrades intresseorganisationer går samman i ett långsiktigt och vinnande samarbete. Investeringarna kommer att betala sig då ökad tillgänglighet vänder sig inte bara till resenärer med funktionsnedsättning eller funktionshinder, utan kommer alla resande och invånare till godo. Tillgänglig turism fungerar som en kvalitetsstämpel för turisterbjudanden och utgör en konkurrensfördel för resmålet.

Evenemanget äger rum på mässområdet i Berlin fredagen den 7 mars 2014, kl. 10.30-16.00 och hålls på förmiddagen i kongresshall New York (hall 7.1a) och på eftermiddagen i kongressrum Berlin (hall 7.3).

• funktionsanpassad
  • funktionshinder