Deutsche Zentrale für Tourismus – Europas första statliga turistbyrå med Green Globe-certifikat

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) har som första statliga turistbyrå certifierats med den internationellt erkända hållbarhetsmärkningen Green Globe. Från vänster till höger: Dr. Peter Zimmer, Green Globe prioriterad partner i Mellan- och Sydeuropa, Petra Hedorfer, styrelseordförande i DZT, Olaf Schlieper, innovationschef på DZT. Copyright: Dirk Beichert Business Photo

Som första statliga turistbyrå har Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) tilldelats Green Globe-certifikatet, en globalt erkänd hållbarhetsmärkning.
– Vi har arbetat i flera år för att etablera hållbarheten som en viktig del av varumärket Tyskland och ser vårt engagemang för miljön och en hållbar utveckling som en självklar del av vårt ansvar som företag, säger Petra Hedorfer, styrelseordförande i DZT.

– Vi jobbar efter målsättningen att internationellt positionera Tyskland som ett hållbart resmål, säger Hedorfer vidare.

Green Globe Certification Standard betygsätter turistnäringens utbud utifrån tre aspekter: miljövänlighet, socialt ansvarstagande och lönsamhet.

Reselandet Tyskland en internationell förebild

Avgörande för Green Globe-certifieringen är bland annat hur företagen hanterar energifrågan, avfall och vatten samt deras interaktion med det omgivande samhället. DZT uppfyllde inte bara grundkriterierna utan övertygade Green Globes oberoende experter bland annat med sin genomgående hållbara profil – resultatet av en hållbarhetsstrategi som vilar på tre pelare, kommunikationsstrategi, interna hållbarhetsinitiativ och produktutveckling.

För att lyfta fram Tyskland som ett hållbart resmål har det bland annat varit viktigt att införa hållbara möten, så kallade gröna möten, liksom att fokusera genomgående på kunderna och på professionell bedömning av framgång och resultatkontroll. Genom att idogt satsa på att öka tillgängligheten för personer med funktionshinder och genom att konsekvent stödja sina samarbetspartners i deras arbete med att ta fram hållbara erbjudanden och tjänster står DZT sedan flera år tillbaka för ett hållbart engagemang.

Globalt erkänd hållbarhetsmärkning inom turistnäringen

Green Globe som har sitt huvudkontor i Los Angeles arbetar tillsammans med partners i Mexiko, Sydamerika, Sydafrika, i Mellanöstern, Karibien och Europa. Organisationen certifierar projekt och företag i rese- och turistnäringen runt om i hela världen. Idag utfärdar Green Globe certifikat och erbjuder utbildning och marknadsföringsstöd i hela 83 länder. Arbetet sker på grundval av de internationellt erkända kriterier som utarbetats under de 15 år som Green Globe-programmet har funnits. Certifieringen förutsätter en kontinuerlig process med regelbundna kontroller. I nuläget har redan tre överregionala turistorganisationer i Europa tilldelats Green Globes hållbarhetsmärkning: Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), eventarrangören German Convention Bureau e.V. (GCB) och intresseorganisationen Europäischer Verband der Veranstaltungs-Centren e.V. (EVVC). Green Globe närvarar vid alla stora internationella rese- och turistmässor och konferenser som till exempel på World Travel Market i London, på ITB i Berlin och på IMEX i Frankfurt.

• green globe certificat
  • hållbar utveckling