DZT anger tonen för Tysklandsturismen 2014 och 2015

East Side Gallery, Berlin. FOTO: Hans Peter Merten/DZT

Tysklands officiella organ för marknadsföring av reselandet Tyskland, Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), analyserar sedan årtionden framgångsrikt hur resvanor förändras och kan på så vis i ett tidigt stadium identifiera den därmed förbundna potentialen för Tysklandsturismen. Med utgångspunkt i resultaten från deras marknadsundersökningar planerar DZT långsiktigt sina internationella teman och kampanjer.

Tillsammans med samarbetspartners och de stora aktörerna i den globala turistnäringen tas konkreta erbjudanden för de olika målmarknaderna fram. Med ett nytt tema per år läggs tonvikten vid olika aspekter av det som utgör varumärket Tyskland. I tillägg belyser DZT aktuella teman i samband med evenemang eller jubileum för att lyfta fram och marknadsföra reselandet Tysklands mångfacetterade profil. Stads- och naturturism utgör de två viktigaste pelarna på vilka framgången för Tysklands incoming vilar.

Reselandet Tyskland – ett starkt märke med bred produktportfölj

Marknadsföringen av reselandet Tyskland bygger på två markanta trender: kultur och hälsa. Med de bägge centrala produktlinjerna stads-/evenemangsturism och rekreationsturism har DZT sedan början av det här årtiondet etablerat Tyskland framgångsrikt som ett turistmål av rang. Strategin sörjer både för kontinuitet i marknadsföringen och främjar Tysklands incoming i dessa segment. Den kulturella produktportföljen omfattar bland annat städer/evenemang, UNESCO, museer, musik och kulinariska upplevelser medan produktlinjen hälsa exempelvis innefattar natur- och nationalparker eller särskilda turistrutter. Affärsresor är ytterligare ett viktigt segment som DZT uppmärksammar i sina internationella aktiviteter. Med skiftande teman placerar DZT dessa segment i mittpunkten för sina försäljnings- och marknadsföringsåtgärder runt om i världen.

2014: UNESCO-världsarv

Reselandet Tyskland är synnerligen rikt på kultur- och naturarv. Av alla de 962 världsarv som globalt kvalat in på UNESCO:s lista befinner sig knappt hälften i Europa och av dessa återfinns hela 38 stycken enbart i Tyskland. Under mottot “UNESCO-världsarv – hållbar kultur- och naturturism“ viger Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) 2014 års tema åt UNESCO:s världsarv och placerar dem på så sätt i fokus för den internationella mediebevakningen.

– UNESCO:s världsarv är ett viktigt argument för kulturturismen från utlandet och en betydelsefull kvalitetsstämpel. För 34 procent av Tysklands kulturintresserade besökare är världsarven en avgörande faktor för att besöka landet, förklarar Petra Hedorfer.

Inom ramarna för organisationens internationellt omfattande marknadsförings- och försäljningsåtgärder har DZT ingått ett nära samarbete med föreningen UNESCO Welterbestätten Deutschland e.V. och den tyska UNESCO-kommissionen. Arbetet har exempelvis resulterat i att de kyrkor, kloster, slott, trädgårdar liksom historiska stadskärnor samt industriminnesmärken och naturlandskap som återfinns bland de tyska UNESCO-världsarven nu presenteras utförligt på www.germany.travel/unesco.

2014: 25 år efter murens fall/Tysklands återförening

Året 1990 blev ett år som kom att prägla Tysklands historia. Berlinmuren föll och i oktober firade det före detta DDR (Deutsche Demokratische Republik) och BRD (Bundesrepublik Deutschland) landets återförening. För att tillmötesgå intresset bland turister och i turistnäringen för det historiska 25-årsjubileumet av murens fall och återföreningen kommer DZT att placera det i medelpunkten för sina aktiviteter under 2014 och 2015. Den officiella kick-offen på den tvååriga kampanjen på mottot “25 perspektiv på reselandet Tyskland“ är planerad till början av 2014. I diverse marknadsförings- och försäljningskanaler kommer temat att uppmärksammas internationellt. Den planerade kampanjen, som kommer att fortsätta 2015, kommer att belysa bredden i den tyska turistnäringens utbud; från välkända sevärdheter till det omväxlande kulturlandskapet och den vackra naturen runt om i de 16 delstaterna.

2014: Positionering av reselandet Tyskland som hållbar destination

Hållbarhet är ett kriterium som växer allt mer i betydelse bland Tysklands internationella besökare. Enligt en undersökning som initierades av IPK International 2010 är hållbarheten för runt 20 procent av de tillfrågade ett av tre utslagsgivande kriterier när det är dags att boka resa. Med 14 nationalparker, 16 biosfärreservat och 104 naturparker erbjuder Tyskland rika och varierade naturupplevelser. I segmentet naturturism kan de resande välja bland ett mångfacetterat utbud högkvalitativa naturupplevelser. 2014 stöder DZT utvecklingen genom en konsekvent satsning på hållbarhet och positionerar därmed Tyskland globalt som ett hållbart resmål. Till satsningen hör en internationell kommunikationsstrategi, ett DZT-internt hållbarhetsinitiativ och professionell produktutveckling för en hållbar turism i Tyskland.

2014: 600 år kyrkohistoria - DZT lyfter fram konciliet i Konstanz

Konciliet i Konstanz har utan tvekan satt sin prägel på Europas historia och räknas som medeltidens största kyrkomöte, ett möte där dåtidens politiker, vetenskapsmän och prästerskap sammanstrålade. 1414-1418 träffades kyrkans män i Konstanz för att rådslå om den splittrade katolska kyrkans framtid och välja en ny påve. 600 år senare tar regionen vid Bodensjön tillfället i akt att uppmärksamma denna händelse med ett jubileum. DZT stödjer Konstanz aktivt med marknadsföringen av jubileumet som kommer att firas under namnet “600 år med konciliet i Konstanz“. Temat kommer att förankras i relevanta marknader och integreras som “Mittelalter live”, en medeltida liveupplevelse i organisationens PR och pressarbete. DZT och Tourist-Information Konstanz GmbH (TK), regionens lokala turistorgan, arbetar för att etablera reselandet Tyskland och i synnerhet Bodensjöregionen som ett resmål i utlandet samt att stärka Tysklands image som kulturresmål ytterligare.

2014: Betydande kompositör - “300 år med Carl Philipp Emanuel Bach“

Kompositören Carl Philipp Emanuel Bach som föddes 1714 i Weimar är den mest kände av Johann Sebastian Bachs söner. Han präglade tiden mellan barocken och wienerklassisismen avsevärt och komponerade bland annat 150 sonater, 50 konsertstycken och över 20 passioner. 2014 passar DZT på att fira denne produktive kompositörs minne på hans 300-årsdag. För att sprida kunskap om denne betydande kompositörs liv och verk till en internationell publik planeras en pressresa för utländska medierepresentanter som tar med dem till de platser där Carl Emanuel Bach levt och verkat. Viktig bakgrundsinformation kommer även att publiceras på flera språk i DZT:s pressrum.

2015: Traditioner, seder, bruk

Vid sidan av det starka segmentet stadsturism ökar efterfrågan bland de resande på produkter i de många landsbygdsregionerna. Trenden går från highlight-turism av klassiskt stuk mot ett sökande efter det genuina, autentiska och traditionella på ett resmål. Hit hör exempelvis deltagande i festligheter, för regionen typiskt konsthantverk eller en kulinarisk resa där lokala specialiteter utgör resans röda tråd. 2014/2015 kommer DZT att fokusera på denna trend och rikta in sina internationella försäljnings- och marknadsföringsåtgärder på temat “Traditioner, seder och bruk“.

– Med temaåret “Traditioner, seder och bruk“ stöder DZT den hållbara regionsutvecklingen på landsbygden, förklarar Petra Hedorfer, styrelseordförande i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).

Den planerade internationella kampanjen lägger tonvikten på teman som symboliskt förmedlar seder och bruk i reselandet Tyskland exempelvis fester, musik, friluftsmuseer som t.ex. museumsbyar och uppfinningar. Tillsammans med partner på regional nivå kommer DZT att bearbeta temat professionellt och kommunicera det till en bred publik på den internationella marknaden.

2015: “500-årsjubileum för Lucas Cranach den yngre“

Inom ramarna för evenemanget Lutherdekade, ett evenemang till minne av Martin Luther och reformationen, tar DZT 2015 upp 500-årsjubileumet för Lucas Cranach den yngre. Det internationella PR-arbetets tyngdpunkt kommer att ligga på relevanta utställningar på temat runt om i Tyskland och klassiskt mediearbete, men temat kommer också att ges plats på internationella mässor och konferenser, där DZT medverkar. Genom att samarbeta över gränserna mellan olika delstater och med de städer i vilka Lucas Cranach den yngre levt och verkat, dras nytta av dessa synergieffekter. DZT och deras kooperationspartners arbetar med målsättningen att stärka kulturturismen kring målarfamiljen Cranach och marknadsföra därtill passande turistprodukter internationellt.

2015: Temarutter visar Tysklands mångfald

Tysklands mångfald upplevs med fördel med bil. Inte bara tack vare det väl utbyggda motorvägssystemet, den tyska Autobahn, utan också tack vare de många mindre vägar som för resande genom spännande och vackra turistregioner. Vid sidan av vägnätet löper fler än 150 särskilda turistrutter kors och tvärs genom landet. Rutterna följer olika teman. Till de kanske mest bekanta hör den s.k. romantiska vägen, die Romantische Straße som löper från Würzburg i norr till Füssen i söder eller den tyska alpvägen, Deutsche Alpenstraße. 2015 kommer DZT att lyfta fram de tyska turistrutterna i sina internationella försäljnings- och marknadsföringsåtgärder. För att rikta mediernas ljus mot turistrutterna tar DZT med internationella medierepresentanter på pressresor längs de olika vägarna i olika delar av landet. Dessutom kommer DZT att tillhandahålla viktig information om de olika rutterna i sin pressportal.

• bach
  • lucas cranach
  • marknadsföringstema
  • kyrkohistoria