DZT rapporterar om succé på GTM i Bremen och Bremerhaven

Deutsches Haus på västsidan av torget i Bremen. Bredvid syns Roland-statyn och till höger det imponerande rådhuset. FOTO: Ingrid Krause/BTZ Bremer Touristik-Zentrale

GTM Germany Travel MartTM som för 40:e gången i rad arrangerades av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) är till ända. Evenemanget som i år anordnades i Bremen och Bremerhaven blev en stor succé med nöjda besökare och ett lysande deltagarantal. 601 internationella key accounts och journalister från 43 länder samt 340 representanter från den tyska turistnäringen deltog i evenemanget som är reselandet Tysklands mest betydelsefulla forum för B2B.

Värdar för årets GTM var Bremer Touristik-Zentrale, Gesellschaft für Marketing und Service mbH samt Erlebnis Bremerhaven – Gesellschaft für Marketing, Touristik und Veranstaltungen mbH. Tyngdpunkten på programmet låg vid en tvådagars workshop om incoming-turism på mässan i Bremen – en stor framgång för arrangörer och besökare. Särskilt lovordades DZT:s proffsiga organisation av workshopen samt presentationen av de bägge värdstäderna. I synnerhet de två programpunkter som förlagts till konserthuset kvällstid uppskattades. “Die Glocke“, Bremens konserthus, liksom det maritima muséet Havenwelten i Bremerhafen utgjorde en perfekt ram för otvunget nätverkande. Även den höga kvalitativa nivån på de internationella inköparna var utslagsgivande för den positiva resonansen.

Nöjda GTM-deltagare och ett ökat antal affärsuppgörelser

Enligt en blixtundersökning som DZT gjorde i direkt anslutning till evenemanget lämnade 96 procent av alla deltagare evenemanget nöjda eller till och med mycket nöjda. Dessutom uppgav 96 procent av representanterna för den tyska turistnäringen att de vill delta i 2015 års GTM i Erfurt och Weimar. För 83 procent är deltagandet i kommande års evenemang redan självskrivet.

Ett fortsatt ökat intresse för möten noterades av DZT. Representanter för den tyska turistnäringen och internationella inköpare kunde redan innan evenemanget började boka in möten med hjälp av ett onlineverktyg för nätverkande som DZT ställt till förfogande.
13 000 möten bokades – ett tusental fler än året innan. Med hjälp av verktyget kunde deltagare också komma i kontakt med varandra redan i förväg.

Sociala medier det viktigaste kommunikationssättet

För att nå ut till en så bred publik som möjligt med evenemanget rapporterade DZT även i år live från GTM på Twitter (hashtag #gtm14) och Storify. Sammantaget publicerades före, under och efteråt runt 700 tweets med hashtagen Hashtag #gtm14. Genomslaget var stort och på Twitter registrerades över en miljon impressions och över 120 000 användare. Dessutom uppgick antalet klick på reportagen på www.germany.travel/gtmlive till 1500.

Det 41:e GTM kommer att äga rum den 26 till 28 april i Thüringen, i städerna Erfurt och Weimar. 2015 års GTM är ett samarbete mellan Thüringer Tourismus GmbH, städerna Erfurt och Weimar och Messe Erfurt GmbH.

• incoming
  • deutsche zentrale für tourismus
  • dzt
  • weimar