Münchens turistråd gästade Tyska Turistbyråns traditionella julevent 2014

Fr v Uwe Meistner (Tyska Turistbyrån/DZT), Iris Müller (Tyska Turistbyrån/DZT), Bernd Hässler (Tysk Turist Information/DZT), Gustav Svärd (Tyska Turistbyrån/DZT), Michael Bock (Förbundsrepubliken Tysklands ambassadör i Sverige), Lisa Schröder (Tyska Turistbyrån/DZT), Christian Valentini (Münchens turistråd). FOTO: Tyska Turistbyrån AB/DZT

Om ett traditionsrikt men nytänkande Tyskland och ett München utöver Oktoberfest berättade Tyska Turistbyrån och Münchens turistråd på årets julevent, som hölls på Spritmuseum i Stockholm den 19 november.

Drygt 90 personer, huvudsakligen researrangörer och journalister, gästade evenemanget som arrangerades av Tyska Turistbyrån och Münchens turistråd. Kvällen bjöd på 10-rätters middag och information om destinationen München, dessutom fick gästerna möjlighet att ta en titt på det relativt nyöppnade museet. Tyska Turistbyrån berättade bland annat om vad som är på gång 2015 och vad som varit på tapeten i reselandet Tyskland 2014. En av höjdpunkterna under året var 25-årsjubiléet för Berlinmurens fall, som uppmärksammades med en Instagram-tävling under temat "ostalgi" och en filmroadshow med tysk filmvisning på SF Park i Stockholm och FS Bergakungen i Göteborg i början av november. Årets marknadsföringskampanjer har även innefattat UNESCO-världsarv och en stor citybreakkampanj, som gjorts i samarbete med onlineresebyråer.

Seder och bruk – då och nu

2015 års marknadsföringstema "Seder och bruk – då och nu" görs bland annat i ett samarbete med tidningen RES och omfattar bloggartävlingar, annonsering och en kick-off för journalister och bloggare i februari i Stockholm. Planen är att på våren 2015 skicka iväg fem bloggarpar till Tyskland som ska fota, filma, instagramma och blogga kring temana "Hantverk och design", "Öl, vin och mat", "Här skrevs (tysk) historia", "Folkdräkt och mode" och "Folkfester och festivaler". Fokus ligger på det traditionella och det moderna Tyskland.

– Utifrån kan Tyskland ibland upplevas som traditionellt och omodernt. Vår målsättning med kampanjen ”Seder och bruk – då och nu” är att visa Tyskland ur ett nytt perspektiv, men med traditionerna som utgångspunkt, säger Iris Müller, ansvarig för Tyska Turistbyråns verksamhet i Sverige. Ett exempel på detta är Dirndl, som egentligen är en folkdräkt från Bayern och Österrike. Idag har dock modeskaparna tagit in Dirndl i sitt modeskapande och kommer med nya kollektioner varje år. Framför allt unga människor visar upp sig på folkfester och privat i årets nya Dirndlmodeller. På det viset har traditionen blivit levande igen, men med ett lokalt ursprung i botten. Den är en del av den så kallade ”Landhausmode-stilen” och kan ses som en mottrend mot klädstilens globalisering.

Intresserade bloggare är välkomna att anmäla sitt intresse redan nu hos Tyska Turistbyråns pressansvarige, Gustav Svärd, på gustav.svaerd@germany.travel.

München – mer än bara Oktoberfest

Christian Valentini, Sales & PR Manager vid Münchens turistråd, höll en presentation om det mångfacetterade München. En stad som bjuder på mycket mer än bara Oktoberfest. Här finns fler än 50 museer och utställningshallar, varav Pinakotheken Art Museums, Lenbachhaus, Deutsches Museum och BMW Museum är några av de mest kända. Dessutom finns sedan 2012 multimediamuseet FC Bayern Erlebniswelt, som visar fotbollsklubbens historia. Till en kulturell upptäcktsfärd inbjuder slottet Nymphenburg med dess vidsträckta parker, och för kulinariska upplevelser står flertalet restauranger betygsatta av Guide Michelin och Gault&Millau. För den trend- och shoppingmedvetna är Maximilianstrasse med dess lyxbutiker ett säkert kort.

Tillsammans med partnerna Münchens turistråd och Lufthansa lottades en resa till München inklusive två hotellövernattningar för två personer på Cortiina Hotel, flyg tur och retur Stockholm-München med Lufthansa och fotbollsbiljetter till en match med FC Bayern München ut. Lycklig vinnare blev Monica Murphy från Kilroy Sweden AB.

Läs mer om reselandet TysklandMünchens turistråd och flygbolaget Lufthansa.

För mer information om staden München, kontakta:

Christian Valentini, Sales & PR Manager München Tourismus

Tfn: +49-(0)89-233 302 81