Översvämningarna sjunker undan – Reselandet Tyskland uppmuntrar utländska resenärer

Passau: Utsikt från fästningen Veste Oberhaus, mellan Donau och Ilz. FOTO: Passau Tourismus e.V.

Goda nyheter för alla resenärer som under de kommande veckorna vill besöka reselandet Tyskland. I de översvämningsdrabbade städerna och byarna längs floderna Donau, Elbe, Mulde och Saale är den turistiska infrastrukturen nu i princip återställd. Trots vissa begränsningar kan gäster återigen resa och koppla av även i dessa regioner, med några få undantag.

Andra floder som Mosel och Saar har inga höga vattennivåer och berördes inte av översvämningarna. Städer längs Donau såsom Passau och Regensburg, som fått kämpa särskilt mycket i samband med översvämningarna, har nu gett klartecken. Situationen i högvattenområdena längs Elbe blir allt bättre och vattennivåerna i Nordtyskland går fortsatt sakta men säkert tillbaka. Eftersom vissa vallar är vattenindränkta, består översvämningslarmet i några regioner i norra Tyskland för de kommande dagarna. Under tiden är människor i de södra och östra delarna av landet fullt sysselsatta med återställningsarbete.

Den historiska stadskärnan i Regensburg, Tysklands största sammanhängande UNESCO-världsarv, har förskonats från översvämningarna i Donau. Däremot berördes sjötrafiken och byggnader kring världsarvets besökarcentrum - Besucherzentrum Welterbe - direkt vid bron Steinerne Brücke.

Lika fort som syndafloden bröt ut i treflodsstaden Passau har återställningsarbetet i stort sett avslutats. Många hjälparbetare har varit fullt sysselsatta med att städa upp efter översvämningen, så att Passau med dess många sevärdheter återigen kan visa upp sig från sin vackraste sida.

Följderna av översvämningarna påverkar i nuläget Deutsche Bahns fjärrtrafik. Orsak är bland annat avspärrningen av en bro över floden Elbe vid Schönhausen i Sachsen-Anhalt. Generellt måste resenärer i de berörda högvattenområdena längs floderna räkna med begränsningar. Liksom tidigare är vissa regioner inte tillgängliga för resenärer. Fartygstrafiken på Donau, Neckar, Elbe och Saale är ännu inte i full tjänst.

95 procent av Sachsens över 2000 tillgängliga logianläggningar och även de flesta sevärdheterna och utflyktsmålen är fullt nåbara och öppna för besök. Det finns inga turistiska begränsningar i Oberlausitz, i de östra delarna av Sächsische Schweiz, i Erzgebirge, Vogtland, i många delar av slotts- och hedlandskapet och på orter som inte ligger direkt vid Elbe, liksom turistiska attraktioner och boenden i det saxiska Elbelandet. Även gamla stan i Dresden och dess skatter har förskonats från översvämningarna. Innerstaden med dess affärer och berömda sevärdheter välkomnar resenärer och på Semperoperan, Zwinger, Hofkirche och Residenzschloss finns det inga begränsningar. De statliga konstsamlingarnas museer har öppet som vanligt.

På grund av översvämningsläget finns det bitvis fortsatta begränsningar i Sachsen-Anhalt. De berörda städerna och regionerna vidtog skyddsåtgärder för att säkra det kulturella arvet i delstaten. På så vis kunde exempelvis den historiska stadskärnan och Luthermonumenten i Wittenberg, domkyrkoskatterna i Merseburg och Naumburg, samt talrika logi- och fritidsanläggningar skyddas och är därmed öppna för besökare. Eventuella omdirigeringar i trafiken är skyltade och utgör därför inte något hinder för att upptäcka Sachsen-Anhalts skönhet under en utflykt. Därutöver har den turistiska regionen Harz i västra Tyskland helt förskonats från översvämningar.

Cykelvägar längs floderna Elbe, Saale och Unstrut är till stora delar översvämmade och därför inte åtkomliga. Cyklister kan i stället åka på regionala cykelleder längre bort från floderna eller ha en aktiv semester i Harz. Färjetrafiken och utflyktsbåtturerna har ställts in på de översvämningsdrabbade sträckorna. Gäster som kommer med bil eller buss bör vara beredda på omdirigeringar i flodnära regioner.

Översvämningarna i Elbe vid Brandenburg har ännu inte sjunkit undan, men skyddsvallarna håller undan vattenmängderna. Trots sjunkande vattennivåer i Elbe kan man ännu inte tala om ett bättre läge i nordvästra Brandenburg. Trycket på skyddsvallen i Prignitz är fortsatt stort och räddningsarbetare står beredda för nya insatser. Sedan helgen har båttrafiken återigen startat på några sträckor genom Spreewald. Besökare kan alltså upptäcka Spreewald på traditionellt vis med Spreewaldbåtar igen.

• semester
  • floder