​Starkt gensvar för 2:a Social Travel Summit i Hamburg

Hamburg: Vy från Lombardsbrücke mot Alster och centrum. © Fritz Mader/DZT

Den andra upplagan av resekonferensen Social Travel Summit nådde en utomordentligt stor publik både på och utanför internet. Runt 150 ledande beslutsfattare i resebranschen, experter på internetmarknadsföring samt 60 etablerade internationella resebloggare deltog i det två dagar långa evenemanget på East Hotel i Hamburg. Arrangemangets officiella hashtagg #STSHamburg uppnådde 46 miljoner visningar på twitter.

Under konferensens 16 workshops diskuterade deltagarna aktuella frågor kring möjliga samarbeten mellan företag och verksamma aktörer inom de sociala nätverken med särskild tonvikt på bloggrelationer.

Petra Hedorfer, styrelseordförande i DZT förklarar:

– Social Travel Summit-konferensen är en professionell, internationell plattform där turismindustrin och olika aktörer inom sociala media – i synnerhet bloggare och instagrammare – kan föra en kreativ dialog. Vår aktuella temakampanj är ett bra exempel på detta: Under utvecklingen av kampanjen ”traditioner och seder” skapade vi också konkreta erbjudanden till bloggare och instagrammare. Kampanjen stod i fokus för vår presentation under STS och låg även till grund för den första instagramturen som löpte parallellt med konferensen. På Facebook, Twitter och Instagram genererade temahashtaggen #joingermantradition sammanlagt 738 inlägg och 24,6 miljoner visningar samt hade en räckvidd på 4,2 miljoner personer.

Dietrich von Albedyll, vd för Hamburg Tourismus GmbH som företräder årets värdstad tillägger:

– Vi åtog oss att vara värd för Social Travel Summit för att ytterligare stärka vår internetkompetens och för att utvidga vårt samarbete med internationella resebloggare. Våra instawalks mottogs särskilt väl och får fortfarande ett enormt bra gensvar. STS Hamburg har resulterat i ett användargenererat innehåll bestående av 400 foton tagna av våra internationella deltagare som just nu sprids över världen via sociala medier.

Konferensen arrangerades av medianätverket iambassador med kraftfullt stöd av företagen Reiseblogger Kollektiv och Traveldudes. Evenemangets huvudpartners var Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) och Hamburg Tourismus GmbH (HHT).

http://bit.ly/1ESnqwZ hittar du fler intryck av årets Social Travel Summit, och instawalkbilderna finns på https://instagram.com/explore/tags/stshamburg.

De svenska bloggarna som deltog på årets Social Travel Summit var Lola Akinmade Åkerström, som driver bloggen Geotraveler's Niche, och Sofia Zetterqvist, som driver bloggen Fantasiresor.se.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

• workshop
  • internetmarknadsföring