Succé för GTM i den tyska delstaten Thüringen

Domkyrkan St. Marien och Severikirche i Erfurt (Thüringen).

Den 41:a utgåvan av Germany Travel Mart™ har precis avslutats och Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (DZT) är mer än nöjda över det strålande mottagandet. Enligt en enkät som utfördes mot slutet av mässan var 98 procent av utställarna nöjda respektive mycket nöjda med arrangemanget, och nästan 90 procent av dem planerar att delta i GTM 2016.

GTM som är den viktigaste B2B-plattformen för Tysklands incomingturism arrangerades för första gången i delstaten Thüringen. Deltog gjorde runt 600 internationella Key Account Managers, reseexperter samt journalister från 45 länder. De mottogs av 340 tyska representanter för hotellbranschen, transportbranschen samt lokala och regionala turismorganisationer.

Professionell organisation och perfekt presentation av värdstädernaVärd för årets GTM var Thüringer Tourismus GmbH tillsammans med städerna Erfurt och Weimar. Evenemangets kärna, en två dagar lång workshop som anordnades i Messe Erfurts hallar, var en stor succé för alla inblandade. Utställarna lovordade framför allt kvaliteten på de deltagande inköparna samt det professionella sätt på vilket DZT organiserat workshopen. Beröm fick också det nyinstallerade nätverksverktyg som gjorde det möjligt för deltagarna att planera möten och boka samtalstider ännu effektivare.

Kringarrangemanget med den officiella invigningen i Erfurts domkyrka, den efterföljande sammankomsten samt värdkvällen i Weimar fick också stort gehör bland deltagarna.

Närvaro på sociala medier ett led i ökad hållbarhetFör att göra evenemanget tillgängligt för en bredare publik liverapporterade DZT från årets GTM på Twitter (hashtagg #gtm15) och på Storify. Summan av alla tweetar med hashtaggen #gtm15 låg på knappt 1,2 miljoner och man uppnådde cirka 120 000 visningar.

Även årets GTM organiserades som ett så kallat ”green meeting” med fokus på hållbarhet. Som ett led i detta CO2-kompenserades de internationella deltagarnas dit- och hemresor, man erbjöd transferresor med kollektivtrafik under hela evenemanget, cateringen kom från regionala källor och man avstod från att använda engångsglas,
-tallrikar och -bestick.

Nästa års GTM är den 42:a i ordningen och kommer att äga rum i Magdeburg.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

• thüringen
  • gtm