Hållbarhetshub vinnare i Green Tenant Award

Med kreativitet och originalitet tar U&We tillvara på den lilla arbetsplatsens möjligheter. Företagets ambition är att vara en katalysator i processen att förena hållbarhet med affärsnytta. Den kreativa synen på hållbar arbetsmiljö öppnar för nya perspektiv och visar att även ett mindre företag kan inspirera och vägleda hållbart engagemang för andra organisationer, en särskild kvalitet som ger U&We årets förstaplats.” Så lyder juryns motivering som lästes upp under prisutdelningen som hölls i Stockholms Handelskammares lokaler.

Tack vare att de tre företagens olika medarbetare har engagerat sig har vi dragit nytta av både djup och bred kompetens inom miljöfrågor och olika behov kring medarbetartrivsel. Idag sitter nyttjar ca 30 personer lokalerna till vardags.

Det här priset är ett kvitto på att vi tänkte rätt när vi ställde i ordning lokalerna för snart tre år sedan. Det bekräftar att vi skapat en wow-effekt och ett kontor som är funktionellt, trivsamt & inspirerande med hög image samtidigt som vi tänkt och ställt högsta krav på hållbarhet i alla materialval och vid upphandling av leverantörer. Priset pushar oss dessutom att utveckla vårt kontorskoncept ytterligare och att fortsätta inspirera andra till hållbara lösningar”, säger Ellinor Eke, VD på U&We.

Vi vill också rikta ett tack till dåvarande fastighetsägaren Mälarkajen som gav oss inflytande över renoveringen av lokalerna och ställde sig öppna till våra emellanåt okonventionella och framkantiga idéer. Detsamma gäller nuvarande fastighetsförvaltare, Savillis, som var positiva till förbättringar vid förlängningen hyreskontraktet som kommer ge lokalerna ett bättre inomhusklimat och lägre energianvändning.

U&We, ZeroMission och futerra vill även utmana definitionen av ett kontor genom att uppmuntra våra medarbetare, kunder och andra att använda lokalerna utanför arbetstid, till exempel genom att ställa till med barnkalas eller spela in podcasts på jobbet.

Green Tenant Award instiftades 2011 av Nextport Business Relocation Partner och Tengbom i syfte att lyfta fram företag och organisationer som arbetar med att utveckla och stimulera en hållbar arbetsmiljö. Juryn för Green Tenant Award 2014 bestod av Peter Örn, tidigare ordförande i regeringens delegation för hållbara städer, Nyamko Sabuni, hållbarhetschef ÅF, Linn Dahlberg, affärsutvecklare Fabege, Erik Dellner, VD Nextport och Thomas Stoll, hållbarhetschef Tengbom.

• green tenant award
  • mest hållbara kontorshyresgäst