HiPP klimatkompenserar transporter

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2010 16:04 CET

HiPP är världens största tillverkare av färdiglagade, ekologiska barnmatsprodukter och företaget har funnits i över hundra år. HiPP lanserades i Sverige 2002 och idag finns 82 artiklar i det svenska sortimentet. Större delen av produkterna tillverkas i Tyskland och marknadsförs på den nordiska marknaden av Arvid Nordquist HAB. Medan produkterna i sig är utvecklade med miljö och hållbar utveckling i fokus uppstår en viss klimatpåverkan i och med transporterna till Norden och vidare distribution ut till butiker, vilket HiPP nu väljer att kompensera för. Detta görs i samarbete med hållbarhetskonsulterna U&W [you&we].

Arvid Nordquist HAB och HiPP följer kontinuerligt utvecklingen när det gäller klimatpåverkan från transporter och försöker på olika sätt minimera den genom att exempelvis prova olika transportslag och transportvägar.

”Genom att klimatkompensera sätter vi ytterligare press på oss själva att förbättra oss på transportsidan”, säger Julia Kronlund som är Produktchef för HiPP på Arvid Nordquist.

Klimatkompensationen sker i samarbete med småbrukare i Oaxaca och Chiapas, Mexiko, genom stöd till trädplantering, agroforestry och reducerad avskogning. Projektet är certifierat i enlighet med Plan Vivo och har stora positiva sociala och miljömässiga mervärden utöver klimatnytta.

Läs mer om HiPP på: http://www.hippbarnmat.se/

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Julia Kronlund, Produktchef HiPP, Arvid Nordquist, tel 08-799 19 74

Mårten Lind, Projektledare, U&W [you&we], tel 08-34 65 65

U&W [you&we] är ett konsultföretag som anser att ekonomisk lönsamhet och hållbart företagande går hand i hand. U&W [you&we] är ett av de ledande företagen när det gäller att erbjuda klimattjänster och kompensation. Vi kallar oss "Catalyst for Good Business". http://www.uwab.se

Kommentarer (0)