Nyinvigd resetjänst sätter Stockholm på kartan inom hållbart resande

Den 24 april invigdes den nya resetjänsten UbiGo i Stockholm som ska göra staden lite grönare och stockholmarnas vardagsliv enklare.

UbiGo innebär ett enklare och mer klimatsmart vardagsresande för storstadsbor med kollektivtrafik, pool- och hyrbil, taxi och cykel – allt i en app.

- Invigningen av den nya resetjänsten UbiGo är ett välkommet inslag i mångas vardag av flera anledningar. Resandet blir effektivare, smartare och mer skräddarsytt vilket i slutändan förenklar för Stockholmsregionens invånare att få ihop sina vardagspussel, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Introduktionen av den nya tjänsten görs i nära samarbete med Stockholms Stad, SL, Move About, Hertz och Cabonline och först ut att få testa den är invånarna i stadsdelarna Hammarby Sjöstad, Finnboda och Minneberg.

- UbiGo gör att färre stockholmare behöver äga bil och bidrar därmed till minskad trängsel på gatorna och ökat resande med lokaltrafik. Men också ett minskat behov av ytor för parkering, säger Hans Arby VD på UbiGo.

Daniel Helldén trafikborgarråd på Stockholms Stad fortsätter:

-Tjänsten erbjuder ett smidigt och enkelt resande efter det egna behovet. Fler får tillgång till en bra mobilitet utan att behöva äga egen bil och det ger vinster för individen, samhället och miljön.

Efter en smygstart under vintern invigdes UbiGo officiellt den 24 april tillsammans med samarbetspartners, kunder och andra nyfikna i Hammarby Sjöstad.

- Det är kul att så många är nyfikna på tjänsten och att så många av våra första kunder ville vara på invigningen, de som velat vara först att prova något helt nytt, säger Hans Arby.

UbiGo är pionjär inom det som kallas för "mobilitet som tjänst" och som blivit en het trend över hela världen. Företaget är först ut i Sverige att erbjuda en heltäckande tjänst för vardagsresande.

- Den här resetjänsten har gjort vår vardag mer effektiv och flexibel. Dessutom slipper vi ägande, underhåll och allt pappersarbete som man vanligtvis inte kommer ifrån annars, säger Cecilia Larm från Finnboda som är av de som använt tjänsten ett par månader.

Efter starten i Hammarby Sjöstad, Finnboda och Minneberg planerar UbiGo att introducera tjänsten i fler stadsdelar i Stockholm. Tjänsten ingår som en del i EU-projektet Eccentric.

Hans Arby, VD och grundare UbiGo
E-post: hans.arby@ubigo.me
Tfn: +46 705 15 55 99

Presskontakt för Kristoffer Tamsons:
Emil Johansson
Pressekreterare (M)
Region Stockholm
Mail: emil.e.johansson@sll.se / emil.johansson@moderaterna.se

• Nya produkter, tjänster

Om UbiGo
UbiGo erbjuder enklare vardagsresor för hushåll och företag genom att integrera alla transportmedel till en tjänst, allt i en app, allt i ett kontrakt och allt på en räkning. UbiGo testades framgångsrikt i en pilot i Göteborg och tjänsten har nu lanserats i Stockholm. Tjänsten inkluderar kollektivtrafik, bilpool, taxi, hyrbilar och cykelpool, och erbjuder flexibla prismodeller. UbiGo är pionjärer inom det som nu kallas Mobility as a Service, eller mobilitet som tjänst, som också bidrar till att människor, städer och miljön mår bättre.

Hans Arby