UCPA Resor vill bevara vita berg med hållbara resor

Oavsett vad vissa världsledare påstår så är den globala uppvärmningen ett faktum. Glaciärerna smälter och snösäsongen blir kortare. UCPA lanserar flera nyheter i sitt gröna arbete för att bevara vita berg.

– Vi på UCPA Resor vill njuta av fluffig pudersnö, sköna carvingsvängar och magiska randonnéeturer även i framtiden. Det tror vi att våra gäster också vill göra. Våra gröna miljömål gör att det går att resa hållbart till vita bergstoppar och grym skidåkning, säger Axel Erwast på UCPA Resor.

UCPA Resor har länge arbetat med hållbara resor. Bland annat fortsätter vi att erbjuda sovbuss när alla andra har slutat med det för länge sedan. Genom att ta bussen till Alperna minskar våra gäster sin klimatpåverkan. Dessutom är det bekvämare än många tror och priset är oslagbart. Nu intensifierar vi den gröna satsningen genom ett par viktiga nyheter samtidigt som vi planerar för ännu fler aktiviteter.

– Vi älskar när våra gäster klimatkompenserar för flyget. Det vill vi uppmuntra genom att matcha varje krona, vilket innebär att vi betalar hälften av kostnaden. Tillsammans hjälps vi åt att bevara de vita bergstopparna, säger Axel Erwast.

Detta görs genom ett skogsbevarande projekt i Khasi Hills, där unik molnskog bevaras i de extremt regniga bergsområdena i nordöstra Indien. Projektet skapar klimatnytta med positiva mervärden i form av skyddade av vattendrag, biologisk mångfald och social nytta. Vi samarbetar med  ZeroMission.

– Vi arrangerar inga resor till Indien, men miljön på andra sidan jorden påverkar vad som händer här. Glaciärer smälter och vintersäsongen blir kortare i Alperna. Därför är miljön ett globalt ansvar. Vi på UCPA Resor försöker att dra vårt strå till stacken – från sovbussar och klimatkompensation till KRAV-märkt kaffe, säger Axel Erwast.

Medlemskapet i  POW (Protect our Winters) är ytterligare ett steg i det gröna arbetet. POW är ett nätverk av företag, organisationer och vanliga skid- och brädåkare som värnar om klimatet.

Axel Erwast vill att UCPA Resor ska vara en aktiv medlem:

– Det är svårt för en enda researrangör att påverka politiker och göra sig hörd. Därför är det självklart för oss att vara medlem i POW. Tillsammans kan vi minska snösporternas klimatpåverkan och bli en starkare röst i samhället.

• Miljöpolitik

• Göteborg

UCPA erbjuder snöupplevelser och friluftsäventyr i franska Alperna som är något utöver det vanliga. Många resenärer återkommer år efter år eftersom det inte går att hitta vårt upplägg någon annanstans. Ett vuxenkollo är en beskrivning som används ibland. Med UCPAs unika skidskola får våra gäster ut maximalt av sin skidvecka. Över 92 procent av våra resenärer anser sig ha blivit bättre skidåkare. UCPA står för Union nationale des Centres sportifs de Plein Air och betyder ungefär "Riksförbundet för sport- och friluftscentra". Organisationen grundades i Frankrike för drygt 50 år sedan. Svenska UCPA startade 1984 och sedan dess har mer än 200 000 människor rest med oss.

Axel Erwast

Presskontakt 0317115054