Beslut i kommunstyrelsens arbetsutskott den 22 december 2009: Minst 100 nya jobb till Umeås ungdomar

Balticgruppen satsar 20 miljoner kronor till kommunen till jobb för arbetslösa ungdomar. I dag skrev Umeå kommun avtal med Balticgruppen om satsningen på Umeås ungdomar.

– Det är viktigt att de unga umeborna fortsätter att tro på en framtid här, säger Krister Olsson, vd Balticgruppen.

Balticgruppen satsar 20 miljoner till kommunen, öronmärkta för att minska ungdomsarbetslösheten.

– Det är som en julklapp till våra ungdomar. Dessutom innebär det att kommunens verksamheter får mer personal, säger Lennart Holmlund (S), kommunstyrelsens ordförande.

Pengarna ska oavkortat gå till löner för de ungdomar som på det här sättet erbjuds ett tidsbegränsat arbete i kommunen. Umeå kommun ska finansiera de sociala avgifterna på cirka 8 miljoner kronor. Pengarna ska förbrukas under 2010.

– Det ska vara riktiga och meningsfulla jobb inom bland annat skola och omsorg, inte sysselsättning vid sidan om, säger Krister Olsson.

Tanken med jobben är att slussa in ungdomar i arbetslivet. Satsningen kommer att leda till att 100–200 ungdomar mellan 18–24 år kommer att erbjudas jobb inom Umeå kommun.

– Det här är ett jätteovanligt initiativ från Balticgruppen som vi tar emot med öppna armar, säger Lennart Holmlund.

Avsikten är att anställningarna ska börja i februari.

– Det här är ett gott exempel som borde får genomslag i hela landet, säger Anders Ågren (M), vice ordförande kommunstyrelsen.

Förhandlingar är gjorda med de centrala fackliga parterna, som stöder förslaget.

Arbetet med ungdomssatsningen sker i nära samarbete med arbetsförmedlingen.

För mer information kontakta:

Lennart Holmlund (S), kommunstyrelsens ordförande
lennart.holmlund@umea.se