Bolag bildas för anläggning på Vallberget

Umeå kommun och Balticgruppen bildar ett gemensamt bolag för anläggningen Vallberget, efter ett beslut i kommunfullmäktige. Umeå Kommunföretag och Balticgruppen satsar 40 miljoner kronor vardera i eget kapital.

Planerna för Vallberget är att uppföra en anläggning för både sommar- och vinteraktiviteter, med en lift och flera nedfarter. De totalt 80 miljoner kronor som kommunen och Balticgruppen är beredda att satsa ska täcka hela investeringen. Ambitionen är att starta bygget till sommaren.

Konkurrensen
Arbetarpartiet menar att Vallberget inte skulle klara sig i konkurrensen, och Patrik Brännberg (AP) riktade i fullmäktige också kritik mot beslutsunderlaget:

– Fallhöjden framgår inte av handlingarna, men den är 155 meter. Det är en kulle jämfört med fjällen. Det inte förankrat i verkligheten att folk på kontinenten ska lämna Alperna och norrmän åka förbi fjällvärlden för att komma till Vallberget.

Lennart Holmlund (S) svarade att fallhöjden är tillräcklig för världscupstävlingar för damer:

– Det finns inte en backe med den här fallhöjden så nära en stor stad i hela Europa.

Ska stärka Umeå
Stefan Nordström (M) framhöll att inte bara fallhöjden har betydelse utan även backens vinkel, och att Vallberget motsvarar idrottsklubbarnas krav. Kerstin Nilsson (C) framhöll bland annat att Vallberget som näranläggning kommer att stärka Umeå som studieort.

Vänsterpartiet, Arbetarpartiet och Sverigedemokraterna yrkade på återremiss med motiveringen att kommunen ska äga 51 procent av det gemensamma bolaget. Yrkandet avslogs efter votering med siffrorna 47–17 (1 frånvarande). Det hade krävts 22 röster för en återremiss. Slutligen röstades förslaget om bolagsbildandet igenom med siffrorna 46–4 (13 avstod, 2 frånvarande)

Hans Lindberg (S)
kommunstyrelsen