Flerbostadshus med restaurang i Ersmark

Flerbostadshus med restaurang i Ersmark

Byggnadsnämnden inleder planläggning för flerbostadshus med möjlighet till restaurang i norra Ersmark. Fastighetsägaren vill inleda planläggning på platsen där det idag finns en bensinstation, pizzeria och återvinningstation.

- Det känns väldigt bra att det händer något med den här fastigheten i Ersmark, säger Mikael Berglund (S), byggnadsnämndens ordförande. Planen ska bli en bra komplettering av bostadsformer i Ersmark och vi kan skapa möjligheter att förbättra den kommersiella servicen genom t ex restaurang och butik.

Provtagning visar att ingen förorening förekommer i marken och fastigheten kan användas för bostäder. Planområdet omges av vägar så trafikbuller kommer att utredas vidare i planarbetet. Fortsatt utfartsförbud mot väg 364 bör gälla. Det är viktigt att ny plats för återvinningstationen prioriteras och att tillgänglighet för räddningstjänsten ska beaktas.

Mikael Berglund (S)
mikael.berglund@umea.se

Ulrik Berg (M)
vice ordförande
ulrik.berg@umea.se

Alireza Mosahafi (MP)
2:e vice ordförande
aliresa.mosahafi@umea.se

Magdalena Blomquist
Planchef, Detaljplanering
magdalena.blomquist@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.