​​​För- och grundskolenämndens årsbokslut visar litet underskott

För- och grundskolenämnden redovisar ett underskott mot budget på -6,4 mnkr 2014. Det motsvarar en avvikelse på -0,4 procent och stämmer väl med prognosen efter augusti på – 8 mnkr. Av årets kostnader är 12,7 mnkr det som för- och grundskolan förbrukat av de projektmedel som kommunfullmäktige beslutade för 2014 (16 mnkr). Dessa projektmedel ligger utanför budget och förklarar varför nämnden redovisar ett underskott.

- Jag är mycket nöjd med resultatet, tack vare projektmedlen så har vi en budget i balans. Verksamheterna har gjort ett otroligt bra jobb, både vad gäller god måluppfyllelse och ekonomiskt resultat, säger Moa Brydsten (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.

- Under 2015 vill nämnden gå djupare in i arbetet med genusfrågorna, däribland skillnader i meritvärde mellan pojkar och flickor, arbetsmiljön i klassrum och öka andelen elever i åk 9 som uppnår målen i alla ämnen. Den ökade sjukfrånvaron i förskolan är också viktig att arbeta med, säger Moa Brydsten (S), ordförande i nämnden.

Förskoleverksamheten

Förskoleverksamheten redovisar en budgetavvikelse på -7,7 mnkr, motsvarande -1,5 procent för 2014. Av periodens kostnader är 3,5 mnkr från de tillfälliga projektmedlen. Resterande del av underskottet beror på högre lokalkostnader än budgeterat. Under hösten har antalet barn i förskoleverksamheten varit i nivå med föregående höst vilket indikerar att de senaste årens ökning av antalet barn i åldern 1-5 år nu planar ut på dagens höga nivå.

Grundskoleverksamheten

Grundskoleverksamheten redovisar en budgetavvikelse på – 19,5 mnkr, motsvarande -3,1 procent för 2014. Av periodens kostnader är drygt hälften från de tillfälliga projektmedlen. Av resterande underskott ligger hälften (5 mnkr) ute på skolorna och hälften centralt. Underskottet på de centrala delarna förklaras till stora delar av evakueringskostnader (skolskjutsar och extra personal) för de skolor som är under renovering har överstigit budget.

Skolbarnomsorgsverksamheten

Skolbarnomsorgsverksamheten redovisar ett överskott på 7,7 mnkr för 2014. Överskottet balanserar upp underskottet inom grundskoleverksamheten.

Moa Brydsten (S)
För- och grundskolenämnden