Förskolan i fokus i för- och grundskolenämndens budget 2015

En enig för- och grundskolenämnd har fattat beslut om budget 2015. Av nämndens totala budget på 2 179,7 mnkr är effektiviseringsbehovet nästa år är totalt 62 mnkr men där tillfälliga projektmedel på 18 mnkr kommer att användas för att minska effekterna på verksamheten. Förskoleverksamheten undantas medan övriga verksamheter ska effektiviseras med sammanlagt 44 mnkr under 2015.

Kommunfullmäktiges beslutade budgetram för för- och grundskolenämnden 2015 innebär en indexuppräkning av 2014 års budgetram samt att budgeten för för- och grundskoleverksamheter i kommundelsnämnderna slås samman med för- och grundskolenämndens. Utmaningen är att nämnden inte fått tillskott för volymökningen inom grundskolan på ca 400 elever samt för tillkommande hyror. Volymökningarna gäller framför allt i de lägre åldrarna av grundskolan.

-  Det är bra att vi i nämnden är överens. Vi vill fortsätta satsa på förskolan. Vi tror att kommande statsbidrag kommer att underlätta för grundskolan även om ett visst effektiviseringsbehov kan kvarstå, säger Margareta Rönngren, ordförande i för- och grundskolenämnden.

De tillfälliga projektmedel som kommunfullmäktige tilldelat för- och grundskolan fram till 2015 års slut kommer att användas till förskoleverksamhet, ca 18 miljoner kronor för 2015 (detta betyder att förskola och familjedaghem under 2015 undgår sänkning av grundbeloppet).

Inom grundskolan, skolbarnomsorg och förskoleklass kommer grundbeloppet att sänkas med 3 %. Detta innebär i grundskolan i princip ett oförändrat antal lärare men fler elever i verksamheten. Resurser för barn med särskilda behov, så kallat tilläggsbelopp, samt medel avsatta för social viktning ingår inte i effektiviseringen. Även ledning och administration på skolområdena samt Måltidsservice och Musikskolan får ett effektiviseringskrav på 3 %. Sammanlagt 33 miljoner kronor.

-  Jag är speciellt glad att Musikskolans sparbeting blev klart mindre än tidigare aviserad. Musikskolans verksamhet är inte lagstadgad, men fyller en oerhört viktig funktion, inte minst El Sistema som vänder sig till de yngsta och deras familjer säger Peter Sedlacek, Fp, vice ordförande i nämnden.

Utöver sker riktade effektiviseringar som främst berör Elevhälsan (2 mnkr), utvecklingsresurser, IT och forskning. Sammanlagt 11 miljoner kronor.

-  Nu börjar vårt arbete med att vidta åtgärder utifrån nämndens beslut om budget. Nämndens uppdragsplan kommer att vara vägledande för hur vi ska säkerställa och leverera vad nämnden vill. Inför kommande år vi behöver se över strukturella förändringar för att bättre rusta oss för framtida utmaningar, säger Ann-Christine Gradin, skoldirektör för för- och grundskolan i Umeå.

Margareta Rönngren (S)
För- och grundskolenämnden