Fritidshemsverksamhet i Bodbyn fortsätter våren ut

Ett medborgarförslag vill se fortsatt fritidshemsverksamhet i Bodbyn före och efter skoldagens slut för elever 6-12 år från Bodbyn som går skola i Bullmark. För- och grundskolenämnden beslutar att fortsätta bedriva denna verksamhet i EFS-kyrkans lokaler i Bodbyn under vårterminen ut. Tillfälliga baracker anses vara ett dyrt alternativ och inte en långsiktigt hållbar lösning.

Det finns ett beslut från den tidigare Kommundelsnämnden att erbjuda både fritidshem och avgiftsfri skolskjuts till och från skolan i Bullmark som ligger sex kilometer bort. Fritidshemsverksamhet ska enligt nya skollagen (skollagen som kom 2011) bedrivas i nära anslutning till skolan och i nära samarbete, däremot kan pedagogisk omsorg erbjudas om föräldrar efterfrågar plats nära hemmet.

- Vi har beslutat att utreda om det är möjligt att bedriva skolbarnsomsorg i någon form för barn 6-12 år i Bodbyn även nästa läsår. Nämnden behöver först få en samlad bild över skolorgansation, skolbarnsomsorg och skolskjutsar i Sävar skolområde för att kunna fatta långsiktiga beslut om lokaler och verksamheter, säger Moa Brydsten (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.

I och med att kommundelsnämndernas för- och grundskoleverksamheter sedan 1 januari 2015 ingår i för- och grundskolenämndens ansvar behöver regelverket rörande skolskjuts och skolbarnomsorg ses över för hela kommunen. Nämnden ger därför den kommunala förvaltningen i uppdrag att under 2015 utreda hur en långsiktigt hållbar lokal- och resursplanering uppnås för Sävar skolområde.

Mer information efter sammanträdets slut ca kl 15.30:
Moa Brydsten (S)
För- och grundskolenämnden