Garage på Teg kan bli studentbostäder

En enskild fastighetsägare på Teg vill omvandla befintligt garage på fastigheten till bostäder. Byggnadsnämnden har beslutat att påbörja planläggning av fastigheten, Varghunden 30.

I ansökan till Umeå kommun finns planerna på att bygga om befintligt garage till ett bostadshus i två våningar med plats för små lägenheter. Kvarteret Varghunden ligger bredvid Tegs centralskola och avgränsas av Bölevägen, Bryggargatan och Domarevägen.

Byggnadsnämnden har beslutat att inleda en kvartersstudie och sedan en planläggning. Enligt gällande stadsplan från 1958 medges endast en huvudbyggnad per tomt. Huvudbyggnaden får omfatta högst 150 kvadratmeter. En tvåvåningsbyggnad inne i kvarteret innebär ett nytt inslag i denna bebyggelsemiljö. I arbetet med planen ska det därför utredas om och hur en sådan byggnad kan anpassas för att samspela med övrig bebyggelse i kvarteret.

Byggnadsnämnden beräknas att besluta om detaljplanen i slutet av 2015.

Åsa Ögren (S)
asa.ogren@umea.se