Högstadieelever i Umeå allt positivare till skolan

Eleverna är mer nöjda med sin skola som helhet, de är tryggare, trivs bättre, de tycker att lärarna är bättre på att förklara så att de förstår och de får oftare använda datorn som arbetsredskap i skolarbetet. Detta visar resultatet av årets elevenkät i åk 7-9.

Enkätsvaren visar också att elever och lärare respekterar varandra, att eleverna blivit bättre på att respektera varandras olikheter och att färre elever är rädda för någon annan elev.

Förbättringsområden

Eleverna upplever i något mindre omfattning än tidigare upplever skolarbetet som intressant och stimulerande. Något som också framgår av undersökningen är att nästan dubbelt så många flickor som pojkar ofta känner sig stressade på grund av skolarbetet.

- Den psykiska ohälsan ökar, speciellt bland tjejer, och det är mycket oroande. För att verkligen komma åt problematiken är en utvecklad samverkan mellan skola, socialtjänst och landsting mycket viktig, säger Moa Brydsten, (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.

Bakgrund
Vartannat år genomförs en kommungemensam enkät i åk 7-9. Samtliga skolor ingår, såväl kommunala som fristående, förutom Språkskolan, och 2017 var svarsfrekvensen 90 procent.

Enkäten berör kvaliteten i utbildningen och består av 16 kvalitetsområden och utgår från de förväntningar som finns på skolans innehåll och arbete. Skolorna har nu fått ett gediget underlag för fördjupade diskussioner med eleverna kring sådant som är viktigt i skolans verksamhet.

Moa Brydsten (S)
ordförande För- och grundskolenämnden

Elmer Eriksson (M)
vice ordförande För- och grundskolenämnden

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.