Nuvarande skollokal i Bullmark fortsätter att nyttjas för åk 4-6

En enig för- och grundskolenämnd beslutade att elever i årskurs 4-6 inom Bullmarks skolas upptagningsområde går kvar i nuvarande Bullmarks skola även efter år 2018. Samtliga partier tycker att detta är en bra lösning då kvalitén med behöriga och legitimerade lärare finns att tillgå och att ny utredning medger förlängt nyttjande av skolbyggnaden.

Förutsättningarna har varit just att behörig och legitimerad personal finns att tillgå och att det inte krävs större investeringar i lokalerna.

- Jag är mycket glad över att vi nu kan presentera en ny lösning för åk 4-6 i Bullmark under förutsättning att vi kan säkerställa en god kvalitet på elevernas utbildning. Så länge vi kan säkra att vi har behöriga och legitimerade lärare som är en av de viktigaste framgångsfaktorerna är detta en bra lösning, säger Moa Brydsten (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.

Förslaget till beslut berör endast nuvarande Bullmarks skola. Tidigare beslut om att bygga en ny F-3 skola och förskola i Bullmark är oförändrat.

- Med de nya uppgifterna om att fastigheten är i sådant skick att grundskoleverksamhet kan bedrivas där tvekade vi inte att ompröva vårt tidigare ställningstagande säger Elmer Eriksson (M) vice ordförande i För- och grundskolenämnden.

Likaså ligger tidigare beslut fast om att anpassa Botsmarks skola till förskola och F-3 skola och att elever i åk 4-6 inom Botsmark skolas upptagningsområde får sin undervisning i Flurkmark skola och att bedriva fritidshem för barn från Bodbyn i Bullmark skola.

Vänsterpartiets tilläggsyrkande om en fördjupad beredning kring Botsmark röstades ner.

Moa Brydsten (S)
ordförande För- och grundskolenämnden

Elmer Eriksson (M)
vice ordförande För- och grundskolenämnden

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Gabrielle Hultdin

kommunikatör Utbildning, för- och grundskolan 070-345 12 33