Nya satsningar på ökad kvalitet inom äldreomsorgen

Nu utbildas all personal inom hemtjänsten och hälso- och sjukvård i hemmet i demensvård och psykisk ohälsa. En satsning görs även på läkemedelsgenomgångar samt ett nytt arbetssätt inom kommunens särskilda boenden som ska säkra de boendes rättigheter och behov.

Umeå kommuns äldreomsorg har tagit emot statliga prestationsersättningar på 8 miljoner kronor för kvalitetshöjningar inom vård och omsorg som genomfördes 2014. Det är med hjälp av dessa medel som nya förbättringar ska genomföras. Vid äldrenämndens sammanträde 30 april redovisades en plan för hur medlen ska användas.

– Ett viktigt utvecklingsarbete som genomföras på alla våra äldreboenden är ett arbete som kallas På väg. På väg består av tre delar, praktisk professionell planering, bemötande och vardagskultur. De tre delarna bildar tillsammans kärnan för ett kontinuerligt, välstrukturerat och personcentrerat arbetssätt berättar Pernilla Henriksson, verksamhetschef för vårdboende Umeå kommun.

Ett annat förbättringsområde gäller hemgången från sjukhusvistelse till den första tiden hemma i sitt eget boende. Förbättringsarbetet sker i samverkan med Västerbottens läns landsting.

– Här kan vi göra en hel del förbättringar för den enskilde individen. Det är viktigt att det finns en god planering för fortsatt vård och omsorg när brukaren kommer hem igen efter sjukhusvistelse . Tillsammans med landstinget är ambitionen att vi ska skapa en så effektiv process som möjligt, säger Janet Ågren, ordförande (S) äldrenämnden.

Personal inom hemtjänst och hälso- och sjukvård i hemmet ska utbildas inom demenssjukdom och demensvård.

– Med utbildning kan personalen möta brukare med tidig demensdiagnos med god kompetens. Detta gör att brukare och anhöriga blir mer trygga i den vård och omsorg som kommunen erbjuder, säger Ingela Gotthardsson, biträdande socialdirektör Umeå kommun.

Janet Ågren (S)
janet.agren@umea.se