Vykort från Rådhustorget, Umeå tidigt 1900-tal. Ingår i utställningen Gamla vykort från Umeå på Väven, Umeå.

​Pressinbjudan: Gamla vykort av Umeå 1897-1960

Se Umeå stadsutveckling från 1897 till och med 1960 på Öppen vägg i Väven mellan 19 oktober och 6 november. Umeå frimärks-och vykortsförening ställer ut ett 130-tal vykort med unika vyer av Umeå från förr.

Pressträff:
Tisdag 18 oktober kl.10:00
Öppen vägg, plan 2 i Väven( avdelningen gör-det-själv, Umeå stadsbibliotek)

– Äldre vykort är väldigt populärt bland umebor, de vill gärna veta mer och har ofta egna minnen att dela med sig, säger Göran Westerlund, vice ordförande i Umeå frimärks-och vykortsförening.

Göran Westerlund är en stor samlare av vykort och han visar nu upp ett 130-tal ur sin samling på 1250 vykort från Umeå med omnejd. I utställningen utlovas unika motiv som den sedan länge sedan rivna dansbanan på Amalienborg på Västerhiske och personalhälsningen från Umeås nya skidfabrik vid Döbelnsplan som lades ned 1949.

– Vykortsbilderna är svartvita men ibland är de kolorerade. Vi kommer att visa vykort från de flesta stadsdelarna i Umeå så det blir inte bara bilder från Kungsgatan. Varje vykort har upplysande texter i den mån jag har lyckats få fram information, säger Göran Westerlund som gärna tar hjälp av allmänheten för att veta mer om motiven på vykorten.

Umeå frimärks-och vykortsförening bildades 1951 och har ett 80-tal medlemmar. Läs mer om föreningen på www.sff.nu/umea och Göran Westerlunds hemsida med gamla vykort: http://www.gorans-sida.se

På pressträffen deltar även Ivan Forslund, ordförande i Umeå frimärks-vykortsförening samt Lassi Fordell, mångårig historielärare och lokalhistoriker som visar bilder, berättar och kåserar om valda avsnitt ur historien om Umeå. Multisalen onsdagar kl 18.30: 26 oktober Tre anonyma kändisar samt 9 november Öst på stan.

För mer information:

Helge von Bahr
Kulturkonsulent programavdelningen
Umeå kommun kultur
helge.von.bahr@umea.se
Tel: 090-16 33 67, 070-341 13 84

Göran Westerlund
vice ordförande Umeå frimärke-och vykortförening

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Ingela Hjulfors Berg

kommunikatör Stadsledningskontoret, Umeå klimatfärdplan