Program för kameraövervakning av kommunens fastigheter antaget

Tekniska nämnden har antagit ett program för kameraövervakning av kommunens egna fastigheter och lokaler och de lokaler som kommunen hyr och bedriver verksamhet i. Syftet med programmet är att på ett enhetligt sätt utreda varje enskild ansökan om kameraövervakning och att skydda den personliga integriteten så lång möjligt.

– I programmet tydliggör vi rutinerna för hur vi hanterar kameraövervakning av kommunens egendom, säger Lena Karlsson Engman, ordförande i tekniska nämnden.

Egendomsskador och andra oönskade händelser orsakar kommunen stora kostnader varje år. När larm, bevakning och andra skadeförebyggande åtgärder prövats, och visats sig vara otillräckliga, kan kameraövervakning vara en kompletterande skyddsåtgärd. För att kameraövervakning ska bedrivas på ett ändamålsenligt sätt behövs en tydlig process och förankrad bedömning innan det blir aktuellt. Syftet med delprogrammet är att fastställa uppgifter, roller och rutiner vid de processer som drar igång vid en ansökan om kameraövervakning.

Den personliga integriteten
Kameraövervakning innebär alltid ett intrång i de övervakades personliga integritet och för att vara tillåten får intrånget inte vara kränkande. I varje enskilt fall krävs en tydlig utredning av problemet och vilka åtgärder som vidtagits innan kameraövervakning kan bli aktuellt. Kameraövervakning ska aldrig användas som en första skadeförebyggande åtgärd.

Del av Program för säkerhet och trygghet
Tekniska nämnden har beslutat att Delprogram för kameraövervakning ingår som en del i Umeå kommuns program för säkerhet och trygghet (PROST). Nämnden föreslår också kommunfullmäktige att uppdra till tekniska nämnden att besluta om kameraövervakning av kommunens fastigheter och lokaler som kommunen hyr. Delprogrammet omfattar enbart kameraövervakning av Umeå kommuns fastigheter eller lokaler som kommunen hyr. Det gäller inte kommunala bolag. Delprogrammet ersätter dokumentet Policy för kameraövervakning av fastigheter ägda eller hyrda av Umeå kommun, 2006.

Lena Karlsson Engman (S)
tekniska nämndens ordförande
090- 16 13 29, 070-296 12 32
lena.karlsson-engman@umea.se

Stefan Nordström (M)
tekniska nämndens vice ordförande
stefan.nordstrom@umea.se

Lars Tapani
brandchef
Brandförsvar och säkerhet
lars.tapani@umea.se

Henrik Östlund
chef, säkerhetsavdelningen
Brandförsvar och säkerhet
henrik.ostlund@umea.se

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer, och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här återfinns också västvärldens snabbaste bredband.