Så ska äldreomsorgen klara utmaningarna de närmaste tio åren

Så ska äldreomsorgen klara utmaningarna de närmaste tio åren

Efter en gedigen remissrunda har Äldreplan 2018–2028 nu godkänts av äldrenämnden. Äldreplanen innehåller översiktliga strategier för planering och styrning i syfte att säkra en god äldreomsorg.

- Utifrån de ökande kraven på vård och omsorg är kompetensförsörjning, digitalisering och bostäder anpassade för äldre viktiga delar att lägga fokus på. Den tekniska utvecklingen går jättefort och det gäller att förändra våra arbetssätt och bevaka omvärlden så att vi inte hamnar på efterkälken, säger Janet Ågren (S), ordförande äldrenämnden.

Genom förebyggande arbete, tidiga insatser och ett rehabiliterande och habiliterande arbetssätt ska äldreomsorgen i Umeå kommun skapa förutsättningar för äldre personer att leva ett gott och självständigt liv i så hög utsträckning som möjligt.

Prioriterade områden

• Förebyggande insatser
  • Boende, samhällsplanering och infrastruktur
  • Vård och omsorg
  • Digitalisering
  • Kommunikation och information
  • Kompetensförsörjning

Samtliga seniorer bjuds in till lansering av äldreplanen

Äldreplanen lanseras för kommunens seniorer under seniorvimlet den 25 maj 13.00-16.00 på Väven. Då berättar politiker och tjänstepersoner mer om strategierna och vad äldreomsorgen planerar att förbättra de närmaste tio åren.

Janet Ågren (S)
äldrenämnden
janet.agren@umea.se

Veronica Kerr (KD)
vice ordförande
äldrenämnden
veronica.kerr@umea.se

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Camilla Söderlund

kommunikatör äldreomsorg 090-162696