Sammanställning av 2014 års luftmätningar

För tredje året i rad klaras EU-gränsvärdet för kvävedioxid och halten av partiklar har minskat kraftigt. Samtidigt klars inte de svenska normerna för kvävedioxid gällande timmedelvärde och dygnsmedelvärde. Det visar 2014 års mätningar av luften vid Västra Esplanaden i Umeå.

Luftföroreningar ger upphov till lungsjukdomar och hjärt- och kärlsjukdomar. Att halterna av partiklar har minskat är mycket positivt för hälsan, eftersom partiklar bidrar till flera tusen förtida dödsfall per år i Sverige.

Sammanfattning av resultaten

• Miljökvalitetsnormen för kvävedioxid underskrids för tredje året i rad för årsmedelvärde. Årsmedelvärdet var 39,3 µg/m³. Normen tillåter 40 µg/m³. Värdet är dock högre än 2013 och 2012.
  • Miljökvalitetsnormen för kvävedioxid överskrids fortfarande för timmedelvärde och dygnsmedelvärde. Timmedelvärdet överskreds med 515 timmar. Normen tillåter 175 timmar. Dygnsmedelvärdet överskreds 57 dygn. Normen tillåter 7 dygn. Det är främst under januari, maj, november och december som det har varit höga kvävedioxidhalter under 2014.
  • EU-gränsvärden för kvävedioxid överskrids inte.
  • Halterna av partiklar (PM10) har minskat kraftigt och överskrider varken miljökvalitetsnormen eller miljömålsnivåerna. Åtgärder som bland annat dammbindning har skett under året för att hålla nere halterna. Endast 3 dygn överskreds halten 50 µg/m³ jämfört med 39 dygn 2013.

Åtgärder för bättre luft

Under 2014 har åtgärder som till exempel miljözon för tung trafik införts (1 april 2014) för centrala staden. Det har också införts förbud för genomfartstrafik för tunga fordon mellan Söderslätts- och Ersbodarondellen, väg 503 (oktober 2013). Trafikflödena har minskat på Västra Esplanaden de senaste två åren. Även andelen tunga fordon har minskat.

– Det är för tidigt att se effekterna av miljözon i våra luftmätningar. Men vi arbetar systematiskt vidare för att förbättra luftkvaliteten i Umeå. Ett nytt åtgärdsprogram för luft har varit ute på samråd och kommer förhoppningsvis att fastställas under 2015. Och under året kommer åtta nya elbussar att tas i drift, säger Annika Söderlund, chef miljöplanering, Umeå kommun. Vår bedömning är att miljökvalitetsnormerna kommer att klaras inom cirka sex år om åtgärdsprogrammet genomförs fullt ut.

Annika Söderlund
chef miljöplanering