​Stora utmaningar för kommunen

Umeå kommun har goda ekonomiska förutsättningar men står inför ökande behov och minskande intäkter. Om detta var samstämmigheten stor när kommunfullmäktige behandlade delårsrapporten för årets åtta första månader.

Enligt prognoserna ser alla kommunala nämnder ut att klara sin budget vid årets slut. För kommunen som helhet är prognosen ett så kallat balanskravsresultat på –22 miljoner kronor. Detta är, om den blir verklighet, alltså den summa som måste arbetas in under kommande år.
Investeringstakten har varit hög under de senaste åren, vilket gör att kommunen inte klarar målet om att finansiera investeringar till 100 procent.

Nya bostäder
Nyvalde kommunstyrelseordföranden Hans Lindberg (S) framhåller flera positiva faktorer:

– Skatteintäkterna har ökat med 38 miljoner. 900 små lägenheter är på gång, och det gör att fler kan flytta hit. Jag vill också betona att nämnderna har gjort ett bra jobb.

Intraprenader
Kommunstyrelsens 1:e vice ordförande Anders Ågren (M) hoppas för framtiden på bland annat fler kommunala intraprenader:

– Det är inte hela lösningen, men det vore en komponent för att sänka sjuktalen inom kommunen.

Prioriteringar
Flera ledamöter i fullmäktige betonar att kommunen har goda förutsättningar, men att det stundar stora utmaningar i form av ökande behov inom framför allt skola och äldreomsorg.

– När påsen blir mindre, ställs vi inför tuffa prioriteringar. Jag tror att det måste bli en tydligare budgetprocess så att vi kan se helheter, säger nya kommunalrådet Margareta Rönngren (S).

Hans Lindberg (S)
kommunstyrelsen