Svårtippad derbymatch i fotboll inviger Ersbodas nya konstgräsplan

En konstgräsplan och en uppfräschad danslokal! Ersängskolan har fått en ordentlig ansiktslyftning i höst. På fredag den 21 oktober blir det festlig och annorlunda invigning: Umeå kommun har antagit utmaningen från ungdomarna på Ersboda och ställer upp med ett politikerförstärkt lag i den första fotbollsmatchen på den efterlängtade planen. Det blir i och för sig en kort match, bara 15 minuter, men rutinen och lusten att lira hos Umeå kommun borde innebära att Ersbodas Unga tvingas ta fram det bästa ur sitt lag för att vinna sin första match på den nya konstgräsbeklädda hemmaplanen. Lite senare på eftermiddagen inviger också Fritidsnämndens ordförande Christer Lindvall (s) den nya danslokalen. Bakgrund Fritidsnämnden beslutade i juni att lägga konstgräs på Ersängsskolans 7-mannagrus. Det nybildade ungdomsrådet på Ersboda hade i en önskelista önskat sig en konstgräsplan där även de som inte var med i någon idrottsförening skulle få möjlighet att spela fotboll. På önskelistan fanns också ett önskemål om att få sätta upp speglar i en av skolans lokaler för att på ett bättre sätt kunna jobba med dansverksamhet både på skoltid och fritid. Både konstgräset och speglarna är nu på plats. Medlemmar ur ungdomsrådet har själva målat danslokalen. Program för invigningen 12.45 Musik 13.00 Fritidsnämndens ordförande Christer Lindvall inviger konstgräsplanen 13.10 Kort fotbollsmatch mellan Umeå kommun (politiker/tjänstemän plus eventuell förstärkning) och Ersbodas Unga (Ersboda Ungdomsråd tar ut ett slagkraftigt lag från Ersboda) 13.25 Umeå Fritid bjuder på fika 13.40 Fritidsnämndens ordförande inviger danslokalen Invigningen är ett samarrangemang mellan Umeå kommun och Ersboda Unga (ungdomsrådet på Ersboda). För mer information kontakta: Christer Lindvall (s) Ordförande Fritidsnämnden 070-6389470 christer.lindvall@umea.se Kjell Thelberg Umeå Fritid 901 84 UMEÅ Tel: 090-16 16 19 Tel. 090-18 73 16 (bostad) Fax: 090-16 16 02 Epost: kjell.thelberg@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se