Umeå med Väven och Umeå stadsbibliotek. Foto: Fredrik Larsson

Umeå ansöker om att bli fristadskommun 2017

Kulturnämnden kommer att påbörja arbetet med en ansökan om att bli fristadskommun 2017. Det innebär att Umeå kommun kommer att teckna medlemskap i fristadsnätverket ICORN (International Cities Of Refuge Network).

– Det är med stor glädje kulturnämnden påbörjat processen så att Umeå kan bli fristad för utsatta kulturutövare 2017. Det har varit en segdragen process som inleddes redan 2011. Första steget är att Umeå kommun tecknar medlemskap i ICORN sedan börjar processen med att hitta en lämplig kandidat till fristadsprogrammet, säger Tomas Wennström (S), kulturnämndens ordförande.

Fristadsprogrammet som administreras av fristadsnätverket ICORN ( International Cities Of Refuge Network)  innebär att en författare, musiker, bildkonstnär, tecknare, scenkonstnär med flera som är utsatt för censur och/eller förföljelse i sitt hemland erbjuds ett tvåårigt stipendium, fri bostad och ett nätverk för att utvecklas konstnärligt och för att få arbeta fritt inom sitt konstområde. I Sverige finns det ett femtontal städer med i fristadsprogrammet. Budget för Umeå kommuns fristadsprogram kommer fattas av kulturnämnden i november.

Fakta Fristadsprogrammet:

Sedan början av 1990-talet har städer runtom i världen tagit initiativ till att under en viss tid bjuda in en författare eller journalist som inte har möjlighet att fritt verka i sitt yrke i hemlandet. Idag är rörelsen breddad och inkluderar musiker och bildkonstnärer.Idén att starta ett nätverk av städer som erbjuder skydd åt förföljda författare kom i början av 90-talet genom organisationen International Parliament of Writers (IPW), där Salman Rushdie var ordförande. Fristäder i Sverige är Göteborg, Stockholm, Uppsala, Malmö, Region Skåne, Växjö, Sigtuna, Region Jönköping, Norrköping, Skellefteå, Eskilstuna, Karlstad, Gävle, Linköping, Västra Götalandsregionen, Dalarnas landsting och Uddevalla.Källa: Handbok för fristadsförfattare, Kulturrådet

För mer information:

Tomas Wennström (S)
kulturnämnden
tomas.wennstrom@umea.se

Ewa Westman Modig (M)
vice ordförande
kulturnämnden
eva.westman.modig@umea.se

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Ingela Hjulfors Berg

kommunikatör Stadsledningskontoret, Umeå klimatfärdplan