Umeå kan utses till Sveriges KvalitetsKommun 2005

På kvalitetsmässan den 8-10 november är Umeå är inte enbart nominerad till Sveriges IT-kommun utan även till Sveriges KvalitetsKommun! Nomineringarna ägde rum i slutet av april och de nominerade är Botkyrka, Lomma, Sunne, Uddevalla och Umeå. Dessa fem kommuner har granskats av en expertgrupp inom Sveriges Kommuner och Landsting vid ett platsbesök. Till Sveriges KvalitetsKommun utses den kommun som har lyckats bäst med att utveckla och förbättra demokrati, verksamheter, arbetsmiljö och samhällsbyggande. Utmärkelsen Sveriges KvalitetsKommun delas ut på KvalitetsMässans invigningsgala den 8 november. I nomineringsgruppen ingick följande företrädare för de parter som samverkar kring Sveriges KvalitetsKommun: Projektledare Lars Strid, Sveriges Kommuner och Landsting, projektledare Vendela Steinbrecher, Lernia, direktör Tommy Lundgren, FöreningsSparbanken, avdelningschef Mikael Lundén, KPMG, projektledare Fredrik Bystedt, SNS, utredare Kristina Mårtensson, LO, utredare Jonas Bengtsson, SACO, kanslichef Bengt Nörby, TCO och Sven Wiberg, direktör KvalitetsMässan. Prisutdelare är Ilmar Reepalu, ordförande Svenska kommunförbundet. – Det här är förmodligen den finaste utmärkelsen en kommun kan vinna! Med i bedömningen ligger både det politiska systemet, kommunens förmedling av tjänster, kommunen som arbetsplats och utvecklingen av lokalsamhället, säger Johan Gammelgård, kvalitetschef i Umeå kommun. För mer information, kontakta: Johan Gammelgård Kvalitetschef Tel. 090 162328 Mobil: 070-344 84 64 Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se