Mottagning för sexköpare ska motarbeta sexhandel

För att motarbeta sexhandel kommer socialtjänsten inom ramen för Centrum mot vålds mansmottagning att erbjuda rådgivning och stöd till personer som köper sex. Det har individ- och familjenämnden beslutat.

– Bakom sexhandeln ligger ofta människohandel och organiserad brottslighet. Det hör inte hemma i Umeå. Vi vill därför att socialtjänsten ska erbjuda stöd till både den som befinner sig i prostitution och den som köper sex och därmed begår övergrepp, säger Andreas Lundgren (S), ordförande, individ- och familjenämnden, Umeå kommun.

Individ- och familjenämnden beslutade vid sammanträdet att införa KAST-mottagning, mottagning för köpare av sexuella tjänster. Det innebär att Mansmottagningen inom ramen för befintlig verksamhet kommer att erbjuda rådgivning och stöd till personer som köper sex. När det gäller stöd till de som har sex mot ersättning och människohandel ska förvaltningen återkomma till nämnden när pågående översyner är klara.

– Att individ- och familjenämnden nämnden tar beslut om en KAST-mottagning för att erbjuda stöd till den som köper sex innan begärd utredningen är färdig i november känns forcerat. Ett bevis på de är att det nu beslutas om en KAST-mottagning men inte vad som ska erbjudas och det finns överhuvudtaget inget stöd till den som utnyttjas, säger Anna-Karin Sjölander (C), vice ordförande, individ- och familjenämnden, Umeå kommun.

Efter avslag på ett yrkande om återremiss från Kristdemokraterna, Moderaterna, Centerpartiet och Liberalerna, beslutade individ- och familjenämnden att införa KAST-mottagning. Liberalerna, Centerpartiet, Moderaterna reserverade sig mot beslutet till förmån för egna yrkanden.

Andreas Lundgren (S)
individ- och familjenämnden
andreas.lundgren@umea.se

Anna-Karin Sjölander (C)
vice ordförande
individ- och familjenämnden
annakarin.sjolander@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Maria Hedin

kommunikatör stöd och omsorg 090-16 30 79, 070-227 81 87