Utvecklingsbidrag till Bildmuseet

Bildmuseet, som ägs av Umeå universitet, får 300~000 kronor i stöd av Umeå kommun. Kommunstyrelsens arbetsutskott vill att pengarna ska gå till att stärka verksamheten. Umeå kommun har under flera år lämnat 300 000 kronor i bidrag till Bildmuseet. Den största delen av stödet har gått till projektet Umbilicus Mundi som nu är avslutat. Bildmuseet öppnade 1981 i syfte att förvalta kommunens konstsamlingar, men också för att informera om universitetets verksamhet. Lokalerna byggdes ut 1994 och idag presenteras internationell samtid och klassiska konsthistoriska utställningar sida vid sida Bildmuseets utställningar är ofta egenproducerade och har gästspelat i femton länder. Under de senaste åren har museet etablerat sig som ett av landets allra främsta museer för bild och bildkonst. Vänsterpartiet röstade avslag på förslaget. För mer information kontakta: Britt-Mari Lövgren (fp) Vice ordförande i kommunstyrelsen 070-22 78~777 [ mailto:britt.mari.lovgren@umea.se ]britt.mari.lovgren@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 [ mailto:jorgen.boman@umea.se ]jorgen.boman@umea.se