Vi är alla genusfotografer – en föreläsning med genusfotografen Tomas Gunnarsson, Kvinnohistoriskt museum 10 november

Torsdag 10 november kl. 18 välkomnar vi, tillsammans med Länsstyrelsen Västerbotten, Tomas Gunnarsson, även känd som Genusfotografen.

Tomas Gunnarsson är utbildad genusvetare, journalist och fotograf som sedan 2011 driver bloggen Genusfotografen. Hen har blivit utsedd till en av bloggarna som förändrade Sverige 2013 av Dagens Nyheter, och blev 2014 nominerad till Årets Opinionsbildare i VeckoRevyn Blogwards, Sveriges största bloggpris. Samma år delade Tomas själv ut priset Årets sexist 2013 till klädföretaget American Apparel.

Utifrån exempel ur media, reklam och konst berättar hen om hur bilder kan cementera snäva könsroller och konservera föråldrade maktstrukturer - eller förändra, spränga gränser och skapa större handlingsutrymme för både kvinnor och män, flickor och pojkar, och de som identifierar sig
som varken eller.

Tomas kommer även att visa bildexempel ur konsthistorien, prata om kvinnors representation både framför och bakom kameran/staffliet och om den högst mänskliga processen som avgör vilkas perspektiv och historier som stämplas som centrala och viktiga.

Press är välkommen att delta under kvällens föreläsning.

Tid: 18.00 - 19.00, tisdag 10 november
Plats: Kvinnohistoriskt museum
Samarr: Länsstyrelsen Västerbotten

Med denna föreläsning säger vi hejdå till vår utställning About: the Blank Pages, som har sista visningsdag 15 november.

Foto: Emma Svensson

Kontakt:
För frågor om museets programverksamhet:
Linda Noreen
Programansvarig Kvinnohistoriskt museum
linda.noreen@umea.se

För frågor kring intervjuer och pressbilder:
Maria Hedberg
Kommunikatör Kvinnohistoriskt museum