Buffert för Umeå2014

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2013 12:24 CEST

Kulturhuvudstadsutskottet har beslutat att avsätta 6,5 Mkr som buffert för oförutsedda utgifter under Umeå2014 samt för att förstärka kommunikation och marknadsföring.

Arbetet med planering, invigning och programinnehåll under Umeå2014 pågår för fullt. Utskottet har i tidigare beslut avsatt 15 Mkr för invigningen, men det är nödvändigt att skapa en buffert för oförutsedda utgifter. Delar som idag inte ingår i invigningsbudgeten är säkerhetsfrågor och ett antal logistiska frågor.

Bedömningen är att 10 procent det vill säga 1,5 Mkr avsätts för oförutsedda utgifter i samband med invigningen. 1,0 Mkr ska gå till säkerhetsarbete, dels för invigningen men även för det övriga programåret och som stöd till övriga arrangörer i säkerhetsarbetet. 1,5 Mkr avsätts för köp av externa tjänster (transporter, renhållning/städning, logi och övriga tekniska tjänster) för hela programåret. 2,5 Mkr ska gå till kommunikation och marknadsföring för 2014.

Marie-Louise Rönnmark, kommunalråd
Ordförande, kulturhuvudstadsutskottet