Corners visar upp Europas fyra hörn

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2012 16:52 CEST

Kulturhuvudstadsutskottet vid Umeå kommun har beviljat 2,4 miljoner kronor som medfinansiering av EU- projektet 4-Corners of Europe. Förutsättningen är att EU beviljar projektansökan, som totalt omsluter 42 miljoner kronor.

I projektet 4-Corners hämtar ett 40-tal konstnärer och forskare inspiration till nya verk i mötet med människor och platser i Europas utkanter. Projektet  är ett flerårigt samarbete mellan kulturorganisationer i Europa. Målet är att utveckla, producera och turnéra med verk fyllda av berättelser från Europas hörn.

Det som nu rör Umeå2014 i nästa fas är 6-8 utställningar/aktiviteter med konstnärer från Umeå, Kroatien, Serbien och Nordirland samt medskapande av skolelever, ungdomar och seniorer i Umeå.

Projektet blickar också in i framtiden genom deltagande av San Sebastian, som är Europas kulturhuvudstad 2016, Gdansk i Polen, som kandiderade för samma år, och Puglia, Italien, som kandiderar 2019.

Marie-Louise Rönnmark (S)
ordförande
kommunstyrelsens kulturhuvudstadsutskott
marie-louise.ronnmark@umea.se

Sven-Olov Edvinsson (C)
vice ordförande
kommunstyrelsens kulturhuvudstadsutskott
sven-olov.edvinsson@umea.se

Claes Björnberg
presskommunikatör
claes.bjornberg@umea.se

Umeå har utsetts till Europas kulturhuvudstad 2014. Varje år utser EU två kulturhuvudstäder i Europa, med syfte att belysa vårt gemensamma kulturarv och väcka intresse för den kulturella rikedom som finns i länderna inom EU. I Umeå är satsningen en viktig del av kommunens långsiktiga tillväxtstrategi. Den ger ett större intresse för staden och dess aktörer, och bidrar till kulturdriven tillväxt. Det skapar nya möten, nätverk och samverkan mellan Västerbotten och Europa.