Pressinbjudan: Umeå2014 och Piteå kommun undertecknar avtal om samarbete

Pressmeddelande   •   Aug 07, 2012 13:33 CEST

Pressinbjudan

Piteå öppnar ett representationskontor för Umeå2014 Europas kulturhuvudstad.
Onsdag 8 augusti klockan 14.00 träffas representanter för Umeå2014 och Piteå kommun på Noliamässan i Piteå för att underteckna det avtal som ska ligga till grund för samarbetet fram till 2014.

Vi hälsar media välkomna till Piteå kommuns monter (U 4038, vid huvudingång till röda Nolia-hallarna) onsdag 8 augusti klockan 14.00 då avtalet skrivs under av kommunalråden från Piteå och Umeå.

På plats finns Piteås kommunalråd Peter Roslund och från Umeå finns Marie-Louise Rönnmark kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsens kulturhuvudstadsutskott.

Piteås kommunchef samt representant från Piteåkontoret finns också på plats.

För mer information kontakta:
Tomas Riklund, TRAB för Piteå Kommun & Umeå2014
tomas@riklund.se

Välkommen!

Umeå har utsetts till Europas kulturhuvudstad 2014. Varje år utser EU två kulturhuvudstäder i Europa, med syfte att belysa vårt gemensamma kulturarv och väcka intresse för den kulturella rikedom som finns i länderna inom EU. I Umeå är satsningen en viktig del av kommunens långsiktiga tillväxtstrategi. Den ger ett större intresse för staden och dess aktörer, och bidrar till kulturdriven tillväxt. Det skapar nya möten, nätverk och samverkan mellan Västerbotten och Europa.