Umeå2014 får support av alkoholfri premiumdryck från Västerbotten

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2013 08:00 CET

Umeå2014 kommer att kunna erbjuda sina gäster premiumdrycken Blue Ganjal som görs på kallpressade blåbär. Vilhelminaföretaget Mattea Sweden AB producerar drycken som på kort tid blivit introducerad på stjärnkrogar, både nationellt och internationellt.
– Det är roligt att vi kan erbjuda ett lokalproducerat alkoholfritt alternativ till vin i samband med kulturhuvudstadsåret, säger Jan Björinge, kulturhuvudstadsdirektör.

Blue Ganjal, vars namn har sitt ursprung i ett av de samiska orden för tårar, innehåller inga tillsatser eller konserveringsmedel. De kallpressade blåbären, som plockats i Västerbottens inland, skapar Blue Ganjals unika smak. Drycken lanserades vid ett arrangemang på Sveriges ambassad i Helsingfors i samarbete med bland andra länsstyrelsen. Därefter har Mattea Sweden AB levererat drycken till några av landets stjärnkrogar, men även för export till Europa och Asien.

– Blue Ganjal kommer att passa bra vid middagar, vernissager och andra sammanhang under kulturhuvudstadsåret, säger Jan Björinge.

Mattea Sweden AB blir i och med avtalet officiell leverantör av alkoholfri dryck till Umeå2014 och företagets vd Johan Norman berättar varför de valt att engagera sig.

– För oss är det självklart att vara en del av Umeå2014. Det är ett stort år för hela Västerbotten och vi får möjligheten att ge support med vår premiumdryck Blue Ganjal. Vi vill att många ska få möjlighet att smaka vår unika dryck från Västerbottens inland, inte bara stjärnkrogarnas gäster.

Första gången som det kommer att bjudas på Blue Ganjal blir i samband med invigningen av kulturhuvudstadsåret den 31 januari 2014.

Johan Norman
VD, Mattea AB