Algodling vid Umeå Energi ger eko i världen

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2012 07:00 CEST

Först var det den svenska regeringen och nu är det den amerikanska ambassaden som uppmärksammar algodlingen som byggs på Dåvaområdet utanför Umeå, i anslutning till Umeå Energis kraftvärmeverk.

– Odlingen har fått uppmärksamhet över hela världen. Det visar att vi tänker helt rätt, säger Henrik Bristav, miljöchef på Umeå Energi.

Under förra året visades algprojektet upp som ett av 13 goda exempel i en ny miljöteknikstrategi från den svenska regeringen. Strategins syfte var att stimulera utvecklingen som gör Sverige till ett föregångsland inom miljöteknik. Bland annat spreds då algprojektet i en skrift som regeringen gav ut.

Under våren har dessutom den amerikanska ambassaden uppmärksammat algodlingen och skriver på webbplatsen Swedish American Green Alliance om projektet. Nyheten har även lyfts på amerikanska ambassadens webbplats samt att ambassaden har twittrat ut nyheten till sina drygt 5 000 följare på mikrobloggen Twitter.

Även nyhetssajten Biofules International Magazine, som är baserad i Storbritannien, har lyft fram nyheten om algodlingen på sin webbplats.

– Det är fantastiskt roligt och det visar att satsningen är helt rätt, säger Henrik Bristav.

Bakgrunden till det nationella och internationella intresset är att algprojektet är unikt i sitt slag i världen. Forskningen leds av doktor Francesco Gentili vid Institutionen för Vilt, Fisk och Miljö vid SLU i Umeå och går ut på massproduktion av alger. Algerna ger biomassa, alltså en råvara till biobränsle, som sedan kan användas för att framställa bland annat biodiesel. Odlingen sker i fyra bassänger på Dåvaområdet.

– Algprojektet ligger i linje med Umeå Energis strävan att vara helt klimatneutrala år 2018, säger Henrik Bristav. Genom att vara delaktig i forskning om nya biodrivmedel bidrar vi till att hushålla med jordens resurser.

SLU är drivande part i algprojektet och Umeå Energi, Umeva och Ragn-Sells utgör aktiva industriella partners. Delfinansiärer är bland annat Energimyndigheten och Processum. Processum finansierar tio pilotanläggningar längs Norrlandskusten.

Länkar:

Swedish American Green Alliance: www.swedishamericangreenalliance.org/2012/05/umea-energi-swedish-university-of.html

Biofules International Magazine: www.biofuels-news.com/industry_news.php?item_id=5036

Francesco Gentili, forskare, Institutionen för vilt, fisk och miljö, SLU 073-802 66 60

Henrik Bristav, miljöchef Umeå Energi 070-622 71 83

Gun Blomquist Bergman, kommunikationschef Umeå Energi 070-642 46 33