Bilder ur Umeå Energis verklighet via nya kanalen Instagram

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2013 07:00 CET

Fler och fler företag gör det redan med framgång, exempelvis Audi, Nike och Vingresor. Nu börjar även Umeå Energi, som första energiföretag i Sverige, att visa bilder på det sociala nätverket Instagram.

– Vi har mycket spännande att berätta från vår vardag, och det här blir ännu en intressant kanal där vi kan föra dialog med våra kunder och andra i omvärlden, säger Umeå Energis kommunikationschef Gun Blomquist Bergman och fortsätter:

– Det är trångt i medieutrymmet i dag och vi vill ta alla möjligheter att berätta om vad vi gör – kanske säger fortfarande en bild mer än tusen ord?

Nyfikenhet
Umeå Energi arbetar i dag i de sociala medierna via Twitter och Facebook och har en ständig nyfikenhet på nya vägar för kommunikation. Företaget vill ligga nära sina kunder och deras vardag och samtidigt ständigt berätta om sitt arbete för ett hållbarare samhälle. Då passar de sociala kanalerna bra.

– Vi på Umeå Energi har varit tidigt ute bland Sveriges energiföretag på Facebook och Twitter och verkar vara först ute på Instagram, säger webbansvarige Mattias Lindberg, som också jobbar med företagets strategier för de digitala kanalerna.

– Det är givetvis inget egenvärde i att vara först, men vi är stolta över att vi tillhör de företag som sätter kunden högt och vill visa stor öppenhet med vad vi gör och tänker, säger Mattias Lindberg.

Växer snabbast
Instagram har fått 100 miljoner användare sedan starten i oktober 2010 och är därmed den sociala kanal som växer snabbast i världen. Instagram följer man via en gratisapp, som finns för både iPhone och Android-telefoner och det är lätt för vem som helst med en smartphone att lägga in bilder.

– Det ska bli spännande att se bilderna som medarbetarna på Umeå Energi själva levererar från sina jobb ute på värmeverket, på kontoret eller bland elstolpar och bredbandskablar. Jag tror att den här typen av vardagliga verksamhetsbilder kan beskriva vårt bolag på ett intressant sätt, både för oss själva och för våra kunder, säger Gun Blomquist Bergman.

Du följer Umeå Energi via Instagram-appen och söker användarnamnet umeaenergi. Du kan också se bilderna på webben: instagram.com/umeaenergi.

Mattias Lindberg, webbansvarig Umeå Energi 070-611 03 35
Gun Blomquist Bergman, kommunikationschef Umeå Energi 070-642 46 33